کمپرسور اسکرو چیست؟

فهرست

کمپرسور اسکرو چیست ؟ ایده کمپرسور اسکرو (Screw Compressor) اولین بار توسط یک مهندس آلمانی به نام هاینریش کریگار شکل گرفت؛ اما کریگار نتوانست کمپرسور را بسازد و یک مهندس سوئدی به نام آلف لیشلوم اولین کمپرسور چرخان را ساخت. سال‌ها بعد این دستگاه توسط فرد دیگری به نام لیونگ استروم تکمیل شد. روند تکاملی کمپرسور در طول تاریخ به‌واسطه مزایای زیاد آن شدت پیدا کرد، به شکلی که امروزه بسیاری از غول‌های بزرگ دنیا مثل هیتاچی، سول ایر در حال تولید کمپرسور هستند.در این مقاله قصد داریم شما را با کمپرسور اسکرو آشنا کنیم و بگوییم چرا استفاده از این دستگاه نسبت به دیگر کمپرسورها مزایای بیشتری دارد.

کمپرسور اسکرو

قبل از آنکه به سوال کمپرسور اسکرو چیست بپردازیم منطقی‌تر است خود کمپرسور را تعریف کنیم. درواقع کمپرسور هوا یک دستگاه مکانیکی است که هوا را متراکم کرده و با تغییر فشار و دما آن را به بیرون منتقل می‌کند. به عبارتی نیروی محرکه کمپرسور، هوا را از فضای اطراف مکش کرده و در قسمتی به نام محفظه تراکم، هوا را فشرده کرده و ضمن تغییر دما هوای متراکم را به بیرون می‌دهد. کمپرسورها امروز در انواع مختلف دیده می‌شوند؛ از یک یخچال خانگی تا ساکشن دندانپزشکی برای کارکرد بهتر نیاز به کمپرسور هوا دارند.

همان‌طور که اشاره شد کمپرسور انواع مختلف دارد که خود نیاز به نوشتن مقاله جداگانه‌ای است؛ اما همان قدر بدانید که ازلحاظ عملکردی کمپرسورها به دو نوع دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌شوند که این نوع کمپرسور یکی از انواع کمپرسور جابه‌جایی مثبت است. اگر بخواهیم به نمونه‌ای عینی برای کمپرسور جابه‌جایی مثبت اشاره کنیم، می‌توانیم به تلمبه‌های باد اشاره کنیم که هوا توسط پیستون ابتدا مکش شده و سپس با فشار روبه پایین پیستون هوای محصورشده، متراکم می‌شود.

کمپرسور اسکرو چیست

کلمه اسکرو screw در زبان فارسی به معنای پیچیدن، تاب دادن یا پیچاندن است و استفاده از این کلمه بعد از واژه کمپرسور اشاره به نوع چرخ‌دنده‌هایی دارد که کار تراکم هوا را انجام می‌دهند. درواقع هوا توسط چرخ‌دنده‌ها مکش شده و در حین چرخش آن‌ها، هوا متراکم می‌شود.

انواع کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور اسکرو نیز مانند هر کمپرسور دیگری انواع مخصوص به خود را دارد. البته این نکته را باید اشاره کرد که شرکت‌های سازنده بنا به سیاست خود این کمپرسور را به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند، مثلاً بعضی بر اساس اندازه مخزن یا بعضی بر اساس سیستم محرک چرخ‌دنده‌ها این گروه‌بندی را ایجاد می‌کنند. به‌طورکلی دو نوع کمپرسور اسکرو وجود دارد که عبارتند از:

  1. کمپرسور اسکرو بدون روغن
  2. کمپرسور اسکرو روغنی

تفاوت این دو نوع کمپرسور در استفاده از روغن در محفظه تراکم است. بسیاری از صنایع و مشاغل در زمان استفاده کمپرسور نیاز به هوای خالص دارند. مثلاً در دندان‌پزشکی‌ها نیاز است تا هوای تولیدی برای ساکشن خالص و بدون آلودگی استفاده شود؛ برای همین باید در محفظه تراکم و زمانی که چرخ‌دنده‌ها هوا را متراکم می‌کنند از روغن برای روان کاری استفاده نشود.
کمی به عقب برگردیم. گفته شد که برای تراکم هوا، نیاز است جریان مکش شده در طول روتورها حرکت کند. طبیعی است که حرکت دو چرخ‌دنده در کنار هم موجب افزایش اصطکاک و دما خواهد شد؛ لذا برای روان کار کردن چرخ‌دنده‌ها از روغن استفاده می‌شود. استفاده از روغن در چرخ‌دنده اسکرو روغنی مشکلی ندارد، اما برای مشاغلی مانند دندانپزشکی یا صنایع دارویی که هوای خروجی بدون روغن یا آلودگی است، طراحی سیستم به شکلی است که برای کاهش اصطکاک یا دما نیاز به روغن نیست. معمولاً از روکش تفلون برای چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود.

کمپرسور اسکرو چیست؟
کمپرسور اسکرو چیست؟

حتما بخوانید: به کمپرسور بدون روغن نیاز دارم یا کمپرسور روغنی؟

مزایای خرید کمپرسور اسکرو

شاید برای شما هم سؤال است که چرا باید کمپرسور اسکرو خریداری کرد؟ مگر کمپرسور اسکرو چیست؟ چرا کمپرسور رفت و برگشتی نباید خریداری کرد! سؤال بسیار مهم و درست است. مهمترین دلیل خرید کمپرسور چرخنده میزان دبی و فشار هوایی است که کمپرسور تولید می‌کند. به طور معمول دستگاه اسکرو با نوع رفت و برگشتی مقایسه می‌شود و در این مقایسه کمپرسور اسکرو در مقایسه با نوع پیستونی توانایی تولید هوای پرفشار بیشتری دارد. یعنی اگر شما نیاز به نیروی بالای سیال (فشار هوای زیاد) دارید، باید از  این نوع کمپرسور استفاده کنید.
البته تنها مزیت کمپرسور اسکرو تولید هوای پرفشار نیست و مزایای دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از:
کمپرسور اسکرو در مقایسه با دیگر کمپرسورها، توانایی تولید هوای پرفشار بیشتری دارد؛ یعنی اگر شما نیاز به نیروی بالای سیال (فشار هوای زیاد) دارید، باید از  این نوع کمپرسور استفاده کنید. البته تنها مزیت  این کمپرسور تولید هوای پرفشار نیست و مزایای دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از:

  • هزینه انرژی در آن نسبت به دیگر کمپرسورها پایین‌تر است. زمانی هزینه انرژی حائز اهمیت است که استفاده مدام از دستگاه کمپرسور در دستور کار قرار دارد.
  • صدای تولیدی در دستگاه کمپرسور اسکرو کاهش یافته است.
  • لرزش در این کمپرسور به واسطه نرو ماده بودن چرخ‌دنده‌ها و محاسبات دقیق در دستگاه بسیار پایین است.
  • راندمان دستگاه به‌واسطه حذف عیب ضربه قوچی از کمپرسور اسکرو بالاتر از کمپرسور رفت و برگشتی است. البته نباید فراموش کرد که به‌واسطه حذف سیلندر و پیستون دمای داخلی محفظه تراکم کمتر می‌شود و کمپرسور به‌واسطه داغ شدن نباید خاموش شود.
کمپرسور اسکرو چیست؟

انتخاب کمپرسور اسکرو

همه ما تمایل داریم در زمان خرید بهترین کالا را انتخاب کنیم، مثلاً بهترین کمپرسور اسکرو را خرید کنیم. بسیاری از خریداران در زمان انتخاب کمپرسور باد اسکرو تصمیم می‌گیرند یک برند خاص خریداری کنند، حتی اگر لازم است هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند؛ اما چنین انتخابی کاملاً اشتباه است، زیرا عوامل دیگری در انتخاب کمپرسور دخیل است که باید به آن توجه شود:

  1. کمپرسور اسکرو بدون روغن
  2. کمپرسور اسکرو روغنی

تشخیص این دو فاکتور به‌سادگی نیست و نیاز به ترسیم گراف واحد ایرند و محاسبات خاص است که باید توسط شرکت‌های فنی انجام شود. باید به این نکته توجه شود که یک دستگاه هواساز باید در طول ۷ روز هفته و طی ۲۴ ساعت به طور مداوم کار کند. حال اگر شما یک دستگاه خریداری کنید که میزان هوای تولیدی بیش ‌از حد نیاز است ناچار به خاموشی دستگاه خواهید شد.
عامل دیگری که در انتخاب کمپرسور اسکرو نقش تعیین‌کننده دارد کیفیت هوای تولیدی است. متأسفانه عده‌ای از دوستان گمان می‌کنند صرفاً خرید یک کمپرسور اویل‌فری کیفیت هوای تولیدی را تضمین خواهد کرد، اما چیزی که مهم است نگهداری و تعمیرات این دستگاه است. لزوماً وجود یک دستگاه برای کیفیت کافی نیست و نیاز است که کارکرد کمپرسور در یک خط ثابت باقی بماند. برای این کار نیاز به یک برنامه نگهداری و تعمیرات منظم است، چنین برنامه‌ریزی باید توسط شرکت‌های فنی و مهندسی انجام شود.
شرکت‌هایی مانند هوایار علاوه بر آنکه برنامه‌ریزی منسجمی انجام می‌دهند، وظیفه آموزش به اپراتور را نیز برعهده دارند. فراموش نباید کرد که کمپرسورها دارای ارتعاش هستند و این ارتعاش اگر دچار نوسان شود به معنای خرابی یا پیش‌زمینه برای خرابی دستگاه است.


حتما بخوانید: بهترین کمپرسور اسکرو

سوالات متداول

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور ها بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان امروزی هستند؛ در خانه، اتومبیل، بیمارستان و صنایع وجود آن‌ها حیاتی است. درواقع کمپرسور دستگاه مکانیکی است که هوا را تبدیل به نیروی محرکه می‌کند؛ یعنی، هوا را ابتدا از اطراف مکش و بعد متراکم کرده و تحت‌فشار و دمای مشخص مجدد به بیرون انتقال می‌دهد. مثالی ساده از یک کمپرسور تلمبه باد است. تاریخ استفاده از کمپرسور باد به هزاران سال قبل از میلاد برمی‌گردد، زمانی که مصریان با استفاده از دمنده‌ها آتش کوره‌های ذوب فلزات را افروخته می‌کردند. در گذر زمان، رشد تکنولوژی موجب شده است کمپرسور در انواع مختلف ساخته شود که یکی از آن‌ها کمپرسور اسکرو است. کمپرسور اسکرو نوعی کمپرسور روتاری یا چرخان است که به شکل جابه‌جایی مثبت هوا تولید می‌کند.

اجزاء کمپرسور اسکرو چیست؟ 

یک کمپرسور اسکرو به طور معمول شامل اجزاء زیر است:
1-موتور
2-ایرند
3-مخزن هواساز

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 4 ، میانگین امتیازها: 4,50
Loading...

برای مشاهده رایگان کتاب تخصصی کمپرسور هوایار لطفا ثبت نام فرمایید.