چگونه افت فشار اتفاق می افتد؟

چگونه افت فشار اتفاق می افتد؟

فهرست

آیا می دانستید که هوای سرد متراکم تر از هوای گرم است و توده های هوای سرد در ارتفاعات مشخص فشار کمتری در مقایسه با توده هوای گرم دارند. اکنون که هنوز در فصل سرد سال هستیم زمان خوبی است تا در مورد افت فشار در سیستم های هوای فشرده صحبت کنیم.

افت فشار همان کاهش در فشار هوا در فاصله بین خروجی کمپرسور تا نقطه مصرف واقعی است. افت زمانی رخ می دهد که هوای فشرده از سیستم تصفیه (Treatment) و توزیع (distribution) عبور می کند. اگر یک سیستم به درستی طراحی شده باشد، باید دارای افت فشاری کمتر از 10 درصد از فشار خروجی کمپرسور که از خروجی مخزن هوا تا نقطه مصرف اندازه گیری می شود، باشد.


حتما بخوانید: هوا فشرده و آماده کردن آن برای زمستان

چه چیزی باعث افت فشار می شود؟

هر نوع انسداد، محدودیت یا ناهمواری در سیستم، باعث مقاومت در برابر جریان هوا و افت می شود. مواردی که باعث افت فشار قابل توجه می شوند را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. تجهیزات بهبود کیفیت هوا
  2. مسیر انتقال و توزیع هوا

تجهیزات کیفیت هوا شامل جداکننده‌های هوا/روغن‌کننده، افترکولر، جداکننده‌های رطوبت، خشک‌کن‌ها و فیلترها هستند. در سیستم توزیع هوا، بیشترین افت در نقاط مصرف در شیلنگ‌های کوچک سایز شده یا دارای نشتی، سه راهی‌ها و زانویی‌های لوله‌کشی، لوله‌ها، کوپلینگ‌های قطع سریع، فیلترها، رگولاتورها و روان‌کننده‌ها مشاهده می‌شود. حداکثر افت زمانی اتفاق می‌افتد که دما و جریان هوا بین بخش عرضه تا نقاط مصرف ، در بالاترین حد باشد.


حتما بخوانید: سیستم هوای فشرده و استانداردهای طراحی آن

چگونه افت فشار را به حداقل برسانیم؟

به حداقل رساندن افت فشار نیازمند یک رویکرد سیستمی در طراحی و نگهداری سیستم است. تجهیزات تصفیه هوا، مانند خنک کننده ها، جداکننده های رطوبت، خشک کن ها و فیلترها باید به گونه ای انتخاب شوند که کمترین افت ممکن را در حداکثر شرایط کاری مشخص شده فراهم کنند. هنگام نصب، مراحل نگهداری پیشنهادی توسط سازنده باید دنبال و مستندسازی شوند.

دیگر روش های به حداقل رساندن افت عبارتند از:

  1. طراحی صحیح سیستم توزیع
  2. نگهداری بهینه از فیلترهای هوا و خشک کن ها را برای کاهش اثرات رطوبت، مانند خوردگی لوله، حفظ کنید.
  3. خنک کننده ها، جداکننده ها، خشک کن ها و فیلترهایی را انتخاب کنید که کم‌ترین افت ممکن را برای شرایط نامی داشته باشند.
  4. مسافتی را که هوا باید از طریق سیستم توزیع طی کند و تعداد سه راهی ها و زانوها در سیستم توزیع را کاهش دهید.
  5. تنظیم کننده های فشار (رگولاتورها)، روان کننده ها، شیلنگ ها و اتصالات دارای بهترین ویژگی های عملکرد را در کم‌ترین اختلاف فشار انتخاب کنید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث افت فشار می شود؟

هر نوع انسداد، محدودیت یا ناهمواری در سیستم، باعث مقاومت در برابر جریان هوا و افت می شود.

چگونه افت فشار را به حداقل برسانیم؟

به حداقل رساندن افت فشار نیازمند یک رویکرد سیستمی در طراحی و نگهداری سیستم است.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 8 ، میانگین امتیازها: 4,25
Loading...