چگونه سیستم هوای فشرده شده خود را برای زمستان آماده کنید؟

هوا فشرده و آماده کردن آن برای زمستان

فهرست

تمركز بر نگهداری و حصول اطمینان از کارکرد صحیح سیستم هوا فشرده، روش استانداردی است كه بیشتر کارخانجات از آن تبعیت می‌كنند، این امر بخصوص در مورد آماده سازی برای ماه‌های زمستان نیز صادق است. هرکسی که تجهیزات هوای فشرده را استفاده می‌کند، وقتی دمای محیط نزدیک یا کمتر از انجماد شود، باید نسبت به برخی بازبینی‌های ساده آگاه باشد تا از محصول خود محافظت کند و از هزینه‌های تعمیر و گران و غیر ضروری جلوگیری کند.


حتما بخوانید: سیستم هوای فشرده و استانداردهای طراحی آن

هوا فشرده و آماده کردن آن برای زمستان

وقتی دما پایین می‌آید چه باید کرد؟

خنک کردن آب یا میعانات ناشی از هوای فشرده به خودی خود می‌تواند یک حوزه مشکل ساز باشد. صرف نظر از نوع سیستمی که در حال استفاده از آن هستید، باید مطمئن شوید سیستم خنک کننده (cooling) شما درست کار می کند، دقیقاً مانند خودرو شما که برای جلوگیری از یخ زدگی آب خنک کننده در دماهای پایین، باید بدان توجه شود. اطمینان حاصل کنید که هرگونه درین، سیستم لوله کشی و غیره که در معرض سرما هستند (در حال بهره برداری در محیط بیرونی) عایق بندی شده‌اند، درست مثل سیستم آب منازل. این کار باعث می‌شود تا از شکسته شدن لوله‌ها و ورود میعانات به داخل هوا جلوگیری شود. در موارد شدیدتر، اضافه کردن مقداری گرمایش مفید است (یک عنصر گرمایشی (heating element) که در امتداد قسمت خارج از لوله و یا درین بکار رود). این امر به ویژه در صورت استفاده از خشک کن تبریدی (درایر تبریدی) که در آن لوله در معرض دمای پایین‌تر از نقطه شبنم خشک کن (درایر) قرار می‌گیرد و منجر به ایجاد میعانات بعد از خشک کن می‌شود، صدق می‌کند. در هوای مرطوب، حتماً دریچه های ورودی هوا را بررسی کنید تا از افزایش ورود باران (یا برف)، جلوگیری کنید، زیرا این امر به طور بالقوه می‌تواند فیلتر هوا را اشباع کند یا در دریچه های هوا یخ ایجاد کند.

نکته مفید: اگر یک کمپرسور، خشک کن یا سپراتور آب-روغن وجود دارد و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، عاقلانه است که هر نوع میعان آزاد موجود یا آب خنک کننده را از آن خارج کنید، زیرا ممکن است منجر به ترک خوردگی لوله یا خنک کننده (کولر) شوند.

آیا یک سیستم بازیابی گرما را در نظر گرفته‌اید؟

از کمپرسورهای هوا بطور عمده برای تهیه به اصطلاح ابزار چهارم یا هوای فشرده استفاده می‌شود، اما در ضمن انجام این کار، کمپرسورهای هوا مقادیر زیادی گرما نیز تولید می‌کنند، که می‌توان در فرآیندهای مختلف درون یک کارخانه یا تأسیسات ، بازیافت (recover) و از آن استفاده کرد. در شرایط بهینه، تا حدود 90 درصد گرمای حاصل از فشار هوا قابل بازیافت است. سیستم بازیابی گرما (heat recovery system) می‌تواند هزینه تولید آب گرم برای شستشوی تجهیزات و ماشین آلات را جبران کند و به عنوان منبع گرمایش برای محل کار ، انبار، بار انداز یا ورودی استفاده کند.

نکته مفید: اگر سیستم هوای فشرده شده شما برای بهره برداری بهینه در زمستان مناسب نیست و نگران هستید، یک برنامه نگهداری مناسب و پایدار از متخصص کمپرسور هوا دریافت کنید. دستگاه‌هایی که خوب نگهداری می‌شوند از لحاظ اقتصادی بسیار کارآمدتر هستند و در مقایسه با دستگاه‌هایی که نگهداری آنها در اولویت نیستند، دچار کمترین خرابی می‌شوند.

در صورت نقص عملکرد، درین ها را بررسی کنید

شیرهای تخلیه (درین ها) ممکن است یکی از مهم‌ترین موارد سیستم هوای فشرده باشند که نادیده گرفته می‌شوند.

غالباً این درین‌ها یا وجود ندارند، یا نصب شده‌اند ولی چنان دور از دید و دور از ذهن هستند که نادیده گرفته می شوند و در هر صورت می‌توانند منجر به مشکلات احتمالی شوند. کار اصلی درین این است که آب را از تجهیزات خاص اعم از کمپرسور هوا، مخزن، خشک کن یا فیلتر خارج کند. این درین ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند، زیرا اغلب اوقات وجود آنها نیاز به تخلیه دستی تجهیزات را برطرف می‌کند.

دو نوع تخلیه موجود در سیستم‌های هوا فشرده امروزی، درین های تایمری و الکترونیکی با اتلاف صفر، هستند.

درین تایمری یک گزینه بسیار رایج است، زیرا مقرون به صرفه و نصب آن بسیار راحت و در عین حال بسیار قابل اعتماد است. مشکل درین تایمری این است که فواصل بین چرخه تخلیه آب باید بسته به فصل و یا نیاز دستگاه، تنظیم شود، زیرا زمان نامناسب می تواند‌باعث حفظ میعان شود، در حالی که نگهداری بیش از حد طولانی آن باعث اختلال در مسیر ، حفظ آب در هوای فشرده و نهایتا اتلاف هوای فشرده شده می‌شود.

در حال حاضر درین یا تخلیه الکترونیکی در حال محبوبیت روز افزون هستند، زیرا هیچ هوای فشرده شده‌‌ای را در طول تخلیه میعان هدر نمی‌دهند و به راحتی می‌توان آنها را با یک کیت تعمیراتی ساده حفظ و نگهداری کرد. با توجه به اوریفیس کوچک روی این درین‌ها، بررسی و آزمایش درین‌ها اهمیت دارد تا از پاک بودن دریچه‌های خروجی و عملکرد مناسب آنها، اطمینان حاصل شود. بطور کلی، درین ‌ها باید حداقل یک بار در سال بازسازی و یا جایگزین شوند و با توجه به ارزان بودن این محصول، معمولاً این حافظه ما است که باعث می‌شود آنها را فراموش کنیم نه هزینه واقعی آن. برای اطمینان از اثربخشی آنها، درین‌ها را به فهرست معمول نگهداری خود اضافه کنید.

فیلترهای هوا را حفظ کنید

فیلترها نیز مانند درین‌ها، اغلب در سیستم‌های هوای فشرده، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. با این حال، فیلترها نقش مهمی در حصول اطمینان از خلوص مناسب هوای فشرده ایفا می‌کنند. فیلترهای مسدود شده و یا اشباع شده از توانایی مناسبی برای پاک کردن گرد و غبار، ذرات، روغن و یا مایعات از هوای فشرده شده برخوردار نیستند، بنابراین منجر به آلودگی احتمالی می‌شوند. علاوه بر این، فیلترهای مسدود شده منجر به افت فشار گسترده در سیستم می‌شوند، که می‌تواند در توقف روند تولید و تجهیزات تأثیر بگذارد و یا باعث شود سیستم هوای فشرده سخت‌تر و با لود بالاتر کار کند و مصرف انرژی را در طول زمان افزایش دهد. برای اطمینان از خلوص هوا و عملکردهای یکپارچه، توصیه می‌شود که بررسی‌های لازم را روی فیلترهای هوا انجام دهید. برای جلوگیری از خطرات، تعویض سالانه المنت فیلتر توصیه می‌شود.

نشتی‌ها را پیدا کرده و تعمیر کنید

اغلب یافتن یا متوجه شدن نشت هوا در سیستم لوله کشی هوای فشرده دشوار است، اما این بدان معنی نیست که نشت هوا وجود ندارد. در مقابل، بسته به سن سیستم لوله کشی و تنظیمات آن، نشت هوا می‌تواند 25٪ یا بیشتر از هوای فشرده شده را در یک دستگاه خاص به خود اختصاص دهد. نشت هوا فقط باعث می‌شوند هوای فشرده شده هدر رود و هیچ هدف دیگری جز ناکارآمدی سیستم هوای فشرده‌تان، ندارند. برخی نشت‌های بزرگتر قابل تشخیص هستند و به راحتی می توان برطرف کرد، اما این نشت‌های کوچک هستند که باید بیشترین توجه را قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ‌تر، و ایجاد افت فشار در تولید معطوف آنها کرد. تشخیص نشت‌های کوچک‌تر دشوار است، بنابراین توصیه می‌شود برای تشخیص و ترمیم نشت‌های موجود، روی بازرسی هوای فشرده سرمایه گذاری کنید که این امر منجر به بهره‌وری و کارآیی بالاتر سیستم هوای فشرده شده‌تان خواهد شد.


حتما بخوانيد: استاندارد کیفی هوای فشرده و آشنایی با آن

 

سوالات متداول

خنک کردن آب یا میعانات ناشی از هوای فشرده به خودی خود می‌تواند یک حوزه مشکل ساز باشد. صرف نظر از نوع سیستمی که در حال استفاده از آن هستید، باید مطمئن شوید سیستم خنک کننده (cooling) شما درست کار می کند، دقیقاً مانند خودرو شما که برای جلوگیری از یخ زدگی آب خنک کننده در دماهای پایین، باید بدان توجه شود. اطمینان حاصل کنید که هرگونه درین، سیستم لوله کشی و غیره که در معرض سرما هستند (در حال بهره برداری در محیط بیرونی) عایق بندی شده‌اند، درست مثل سیستم آب منازل. این کار باعث می‌شود تا از شکسته شدن لوله‌ها و ورود میعانات به داخل هوا جلوگیری شود.

از کمپرسورهای هوا بطور عمده برای تهیه به اصطلاح ابزار چهارم یا هوای فشرده استفاده می‌شود، اما در ضمن انجام این کار، کمپرسورهای هوا مقادیر زیادی گرما نیز تولید می‌کنند، که می‌توان در فرآیندهای مختلف درون یک کارخانه یا تأسیسات ، بازیافت (recover) و از آن استفاده کرد. در شرایط بهینه، تا حدود 90 درصد گرمای حاصل از فشار هوا قابل بازیافت است. سیستم بازیابی گرما (heat recovery system) می‌تواند هزینه تولید آب گرم برای شستشوی تجهیزات و ماشین آلات را جبران کند و به عنوان منبع گرمایش برای محل کار ، انبار، بار انداز یا ورودی استفاده کند.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 3 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...