مستند چشمه خوش

مستند چشمه خوش

دهها سال است که این شعله‌های به ظاهر زیبا همواره در چشم انداز مردم قرار داشته‌اند. مشعل‌های کوچک و بزرگ گازهای ارزشمندی که بدون توقف می‌سوزند و می‌سوزند و ثروت به باد می‌دهند و با آزاد کردن دی اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن؛ زمینه‌ی نابودی تدریجی محیط‌های زیست را مهیا می‌کنند.

اما میدان نفتی چشمه خوش با ظرفیت روزانه 2 میلیون متر مکعب از گازهای ارزشمند، یکی از میدان‌هاییست که گازهای همراه آن دیگر سر از مشعل‌های در نمی‌آورند، بلکه با همت گروه صنعتی هوایار به یک ثروت ملی تبدیل می‌شوند و 100 درصد گازهای همراه این میدان به بهره برداری خواهد رسید.

گروه صنعتی هوایار با سرمایه‌گذاری شخصی نزدیک به 20 میلیون دلار این پروژه ملی را برای اولین بار در ایران طراحی و اجرا کرده است که در آن 100 درصد از دانش بومی و نیروهای متخصص ایرانی بهره گرفته و بیش از 95 درصد تجهیزات به کار رفته در آن هم از تولیدات داخلی است و این در حالیست که پیش از این، اجرای چنین پروژه‌هایی به شرکت‌های خارجی با صرف حداقل 2 برابر زمان و هزینه سپرده می‌شد که بهره‌برداری از آن هم نیازمند لایسنس شرکت مجری داشت.

گاز فلر به واسطه‌ی یک خط لوله‌ی 3 کیلومتری از واحد جداسازی نفت و گاز میدان نفتی چشمه خوش به این تأسیسات منتقل می‌شود. در پلنت احیا گاز فلر طی یک فرآیند پیشرفته و با استفاده از کمپرسورهای رفت و برگشتی، گاز فلر از نوع کراس هد- دابل اکت که برای اولین بار در ایران به دست متخصصین هوایار ساخته شده‌اند به محصولات استراتژیک با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شوند.

به طور کلی چرخه‌ی تولید این کارخانه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند براساس نیاز روزانه محصولات متنوعی تولید کند.

یکی از محصولات اصلی این کارخانه LPG است. این محصول استراتژیک و صادراتی علاوه بر اینکه خوراک پتروشیمی‌هاست در مصارف خانگی نیز کاربرد دارد. محصول دیگر +C5 است که در کارخانه‌های تولید اولفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. سومین محصول، گاز سبک است که علاوه بر سوخت توربین‌ها و نیروگاه‌ها می‌توان آن را به شبکه سراسری گاز کشور نیز وصل کرد.

پروژه ملی چشمه خوش از 2 فاز برخوردار است. در فاز اول قادر است 7 میلیون فوت مکعب گاز را در روز جمع آوری کند اما در فاز دوم این رقم به 40 میلیون فوت ارتقا پیدا می‌کند.

خروجی فعلی چشمه خوش روزانه حدود 2 میلیون مترمکعب است و با افزایش تولید نفت خام، تا 12 میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد. این آمار اهمیت چنین کارخانه‌هایی را به خوبی معلوم می‌کند.

پروژه ملی هوایار در مساحتی بالغ بر 22 هزار متر مربع در زمین‌های چشمه خوش منطقه‌ی “دشت عباس دهلران” ساخته شده است. جایی که به دلیل عقبه‌ی آن در سال‌های جنگ، ابتدا می‌بایست مین زدایی می‌شد. این کارخانه که 90 درصد کارکنان آن بومی هستند در اقتصادی‌ترین نقطه ممکن و نزدیک به منابع تأمین مواد اولیه‌اش ساخته شده است یعنی نزدیک به فلر واحد بهره برداری چشمه خوش؛ در 55 کیلومتری دهلران که با توجه به فاصله‌ی آن تا بندر امام خمینی شرایط بسیار خوبی برای فروش محصولات آن فراهم می‌کند.

مدیران و پرسنل خلاق گروه صنعتی هوایار همواره می‌اندیشند و می‌کوشند تا بتوانند به سهم خود دستاوردهای جدیدی از پیشرفت‌های صنعتی را برای ایران به ارمغان بیاورند.

آینده نیازمند نوآوری است.

گروه صنعتی هوایار

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 2 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...