سمینار تکنولوژی ذخیره گاز طبیعی به روش LNG

سمینار آموزشی تخصصی “تکنولوژی تولید، مصرف و ذخیره گاز طبیعی به روش LNG” توسط مرکز آموزش گروه صنعتی هوایار برگزار گردید.

تعریف گاز طبیعی

گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی به انگلیسی(Liquefied natural gas) به گاز طبیعی‌ای گفته می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌سازی یا ترابری در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده‌است. گاز طبیعی مایع LNG، بیشتر شامل (متان) بیش از ۹۰ درصد) و مقادیر کمی اتان، پروپان، بونان برخی از الکان‎های ستگین دیگر می‌باشد. فرایند پالایش ال‌ان‌جی، می‌تواند به نحوی طراحی شود که محصول نهایی تولید شده شامل ۱۰۰ درصد متان باشد.ال‌ان‌جی حجمی معادل ۱/۶۰۰ حجم گاز طبیعی در حالت گازی را داراست. گاز مایع، بی‌بو، بی‌رنگ، غیرسمی و غیرخورنده است. خطراتی گاز طبیعی مایع LNG می‌تواند در پی داشته باشد. شامل شعله‌ورشدن، انجماد و خفگی می‌باشد. چگالی، انرژی ال‌ان‌جی ۶۰ درصد سوخت دیز می‌باشد.

فرایند میعان شامل حذف ترکیبات خاصی همچون گردوغبار، گازهای اسیدی، هلیوم، آب و هیدروکربن‌های سنگین است. که در جریان روبه‌پایین، (انتقال گاز در لوله‌ها) برای گاز دچار مشکل می‌نمایند. گاز طبیعی مایع LNG را بعد از حذف موارد فوق در فشاری معادل فشار اتمسفر و دمای ۱۶۲- درجه سانتی‌گراد سرد می‌کنند. (حداکثر فشار گاز برای کاربردهای انتقال در فشاری معادل ۲۵ کیلو پاسکال یا 3.6 Psia است)

کاهش حجم گاز طبیعی مایع LNG در شرایطی که خطوط لوله در دسترس نمی‌باشد. باعث صرفه‌جویی اقتصادی در مسیرهای بلند می‌شود و در مواردی که انتقال گاز طبیعی مایع از طریق خط لوله اقتصادی یا عملیاتی نیست، می‌توان آن را از طریق کشتی‌های دریایی حمل گاز مایع طبیعی، که مخصوص این‌کار طراحی شده‌اند یا تانکرهای جاده‌ای، حمل نمود.

در بازارهای مصرف، LNG (ال‌ان‌جی) دوباره به حالت گاز در می‌آید چگالی ال‌ان‌جی، تقریباً از ۰٫۴۱ تا ۰٫۵ کیلوگرم ‌بر لیتر، متغیر است، که تابعی از دما، فشار و ترکیبات آن می‌باشد. مقدار گرمایش ال‌ان‌جی در بالاترین سطح، در دمای ۱۶۴- درجه سلسیوس به ۲۴ مگاژول بر لیتر می‌رسد. کمترین میزان گرمایش ال‌ان‌جی ۲۱ مگاژول ‌بر لیتر است.

هدف سمینار ذخیره گاز طبیعی به روش LNG

با توجه به اینکه در صنعت LNG در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در کشور داشته و در آینده‌ای نزدیک نیز با گسترش اهمیت و کاربرد آن در صنایع مختلف روبرو خواهیم بود همچنین اینکه در فصول سرد سال و زمان کمبود گاز، LNG یکی از کارآمدترین روش‌های ذخیره سازی گاز مورد مصرف صنایع می‌باشد.

این موضوع هوایار و مرکز آموزش هوایار را بر آن داشت تا سمینار با هدف آشنایی و به روز رسانی دانش متخصصان فعال در صنایع کشور با صنعت LNG، روش‌های تولید، محاسبات مهندسی، بررسی بخش‌های مختلف پلنت تولید گاز مایع و کاربردهای آن برنامه‌ریزی و برگزار نماید.

این دوره آموزشی که مخاطبین آن مدیران و کارشناسان ارشد و ستادی شرکت ملی گاز ایران، مدیران عامل و ارشد سازمان‌ها، مدیران و کارشناسان واحدهای انرژی، فنی مهندسی، فرآیند، نگهداری و تعمیرات بود در تاریخ 17 آبان ماه 1402 در هتل اسپیناس تهران با حضور بیش از 80 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع نفت، گاز، پالایش، فولاد، شیمیایی و … کشور برگزار شد؛ لازم به ذکر است همچنین هماهنگی لازم جهت حضور 15 نفر از همراهان صفحه لینکدین هوایار در این سمینار انجام شد.

محتوای سمینار ذخیره گاز طبیعی به روش LNG

سرفصل ­های آموزشی که در این سمینار مطرح شد عبارت بودند از:

  • انواع روش‌های مایع سازی گاز طبیعی
  • معرفی بخش‌های مختلف پلنت تولید گاز مایع
  • تشریح محاسبات مربوط به ظرفیت تولید و مصرف LNG
  • معرفی کاربردهای پلنت تولید گاز مایع
  • چشم انداز تولید LNG در آینده ایران

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 1 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...