درایر جذبی هیتردار و مقایسه با درایر هیتلس

درایر جذبی هیتردار و مقایسه با درایر هیتلس

فهرست

نحوه‌ی کار درایر جذبی

مقایسه درایر جذبی هیتردار و هیتلس

درایر جذبی (Absorption dryer) عمل حذف رطوبت از هوای فشرده را بوسیله مواد جاذب انجام می‌دهند.
هوای فشرده ورودی پس از عبور از فیلتر اولیه وارد پکیج درایر می‌شود فلسفه کار درایر هوا به صورت کلی به این صورت است همیشه یک برج در حالت تولید هوای فشرده خشک یا جذب رطوبت (adsorption) است و برج دیگر در حالت احیاء regeneration. درون برج‌های درایر از مواد جاذب رطوبت استفاده شده است که وظیفه گرفتن بخار آب از هوای فشرده را دارد، هنگامی که برج در حالت تولید هوای خشک است این مواد رفته رفته، از رطوبت اشباع می‌شوند و لازم است این مواد مجدداً احیاء گردند، در این زمان برج دوم وارد سیکل کاری می‌شود و عملیات احیاء در برجی که مواد آن از رطوبت اشباع شده آغاز می‌گردد و این روند کاری تا انتها ادامه دارد.

در فرآیند احیاء از هوای خشک تولید شده برای دفع رطوبت موجود در مواد استفاده می‌شود.


حتما بخوانید: آشنایی با انواع درایر


درایر جذبی هیتلس

مقایسه سایکل تایم درایرهای هیتلس و هیتردار

در درایرهای هیتردار فرآیند مشابه درایرهای جذبی هیتلس است با این تفاوت که فرآیند احیا مواد از عبور هوای خشک از مسیر هیتر انجام می‌شود و با توجه به اینکه درایر نیازمند زمان جهت هیتینگ و کولینگ برج‌هاست زمان سیکل جذب در این درایرها بسیار بیشتر از درایرهای هیتلس است. (زمان سیکل کاری هر هیتلس حدود 10 تا 15 دقیقه و برای هیتردار این زمان از 4 تا 8 ساعت است)

مقایسه هزینه خرید اولیه و اورهال درایرهای جذبی هیتردار و هیتلس

با توجه به مدت زمان بالای سیکل درایرهای هیتردار، سایز برج‌های درایر بزرگ‌تر و مواد جاذب بیشتری در این درایرها استفاده می‌شود همچنین به واسطه استفاده از هیتر و ادوات کنترلی بیشتر هزینه‌ی اولیه‌ی خرید درایرهای هیتردار از هیلتس بیشتر است. همچنین به واسطه وجود مواد جاذب بیشتر هزینه‌ی تعویض مواد جاذب (در زمان اورهال) بسیار بیشتر است.

مقایسه پرج در درایرهای جذبی هیتردار و هیتلس

به واسطه‌ی استفاده از هیتر در درایرهای هیتردار، میزان پرچ این درایرها از درایرهای هیتلس کمتر بوده و بیشتر در زمان‌هایی که جریان ورودی به درایر زیاد است پیشنهاد می‌شود. همچنین در درایرهای هیتردار یک هیتر جهت تأمین گرمای مسیر پرج استفاده می‌شود که خود منجر به بالا رفتن توان مصرفی درایرهای هیتردار در مقایسه با درایرهای هیتلس می‌شود.

مقایسه درایر جذبی هیتردار و هیتلس
درایر هیتر دار

جدول مقایسه درایر جذبی هیتردار و هیتلس

پارامتردرایر جذبی هیتلسدرایر جذبی هیتردار
مصرف هوای فشرده (پرج)15% – 17%7% – 9%
زمان تعویض مواد جاذب3 تا 5 سال3 تا 5 سال
Cycle Time10 تا 15 دقیقه4 تا 8 ساعت
هزینه خرید اولیهمتوسطبالا
مصرف برقناچیز (در حدود 0.1 Kw )زیاد
دیوپوینت خروجی-45Cتاتا -70 C
هزینه تعمیرات و اورهالمتوسطبالا
پارامتردرایر جذبی هیتلسدرایر جذبی هیتردار
مصرف هوای فشرده (پرج)15% – 17%7% – 9%
زمان تعویض مواد جاذب3 تا 5 سال3 تا 5 سال
Cycle Time10 تا 15 دقیقه4 تا 8 ساعت
هزینه خرید اولیهمتوسطبالا
مصرف برقناچیز (در حدود 0.1 Kw )زیاد
دیوپوینت خروجی-45Cتاتا -70 C
هزینه تعمیرات و اورهالمتوسطبالا

 

سوالات متداول

نقطه شبنم دمایی است که آب موجود در هوا در فشار ثابت بارومتریک با همان سرعت تبخیر، تقطیر می‌شود. در دمای پایین‌تر از این دما، بخشی از آب موجود در هوا تقطیر خواهد شد تا دوباره به حالت تعادل برسد. آب تقطیر شده چنانچه بر روی سطح جامدی تشکیل شود شبنم نامیده می‌شود.
میزان توان درایر تحت عنوان ‏Atmospheric dew point‏ بیان می‌شود. هرچه این مقدار کمتر باشد مقدار توان خشک‌کنندگی درایر بیشتر است. به عنوان مثال نقطه شبنم 40 درجه سانتیگراد بدین معنا است که هیچ ‏Condense‏ رطوبت در هوای فشرده وجود ندارد مگر اینکه در فشار اتمسفر دمای هوا از 40 درجه سانتیگراد کمتر شود. ‏

یکی از متداول ترین سوالاتی که مطرح می‌شود این است که کدام یک از درایرها را انتخاب کنند. به طور کلی اینکه شما بخواهید جذبی و یا تبریدی را انتخاب کنید رابطه مستقیمی با دمای هوایی دارد که سیستم در آنجا مشغول فعالیت است. ولی اغلب اوقات تبریدی جوابگوی نیاز شماست.
درایر تبریدی قابلیت از بین بردن آب از سیستم را تا دمای ۳ درجه سلسیوس را دارد. تا وقتیکه دما کمتر از ۳ درجه نباشد هیچ مشکلی از نظر وجود آب برای سیستم بوجود نمی‌آید. اما اگر سیستم هوا فشرده که شما از آن استفاده می‌کنید در محیط سردتر یا در فضای باز باشد

درایر هوا که به آن خشک کن نیز می‌گویند، وظیفه از بین بردن رطوبت موجود در هوا را به عهده دارد. که از این طریق از پوسیده شدن و زنگ زدن ابزارها، ماشین آلات گران قیمت، لوله ها و اتصالات جلوگیری می‌شود.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 3 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...