خشک کردن سیستم هوای فشرده

خشک کردن سیستم هوای فشرده

فهرست

برای جلوگیری از بروز مشکلات به خشک کردن سیستم هوای فشرده باید بپردازیم. این امر با استفاده از تجهیزات کمکی و خشک کردن صورت می گیرد.

تمام هوای جو (اتمسفر) حاوی مقداری بخار آب است. حال ، جو را به عنوان یک اسفنج بسیار بزرگ ، کمی مرطوب در نظر بگیرید. اگر این اسفنج را خیلی سخت فشار دهیم ، آب جذب شده ، خارج می شود . در فشرده سازی هوا نیز همین اتفاق می افتد به این معنی که غلظت آب افزایش می یابد. برای جلوگیری از بروز مشکلات آینده در سیستم هوای فشرده ، رطوبت هوا باید برطرف شود. این امر با استفاده از تجهیزات کمکی و خشک کردن صورت می گیرد.

همانطور که بالاتر گفتیم رطوبت همیشه وجود دارد تمام هوای اتمسفر حاوی مقداری بخار آب است که وقتی هوا یا گاز از نقطه اشباع گذشته وسرد می شود، یعنی نقطه ای که دیگر بخار آب را نمی تواند نگه دارد، شروع به متراکم شدن به آب مایع در سیستم هوا یا گاز فشرده می کند. دمایی که در آن این اتفاق می افتد به عنوان نقطه شبنم شناخته می شود. این نقطه شبنم در تعیین میزان خشک کردن هوای فشرده بسیار مهم است.
افزایش استفاده از هوای فشرده و توسعه بسیاری از دستگاه‌ها و کنترل‌های جدید و پیچیده‌ طی سال‌ها نیاز به هوای خشک تمیز را افزایش داده است. از این رو، فناوری خشک کردن پیشرفت کرد و خشک کن ها به طور عمومی مورد استفاده قرار گرفتند.

رطوبت آسیب رسان است

رطوبت موجود در هوای فشرده مورد استفاده در یک کارخانه تولیدی باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد سیستم‌های پنوماتیک، شیرهای برقی و موتورهای هوا می‌شود و می‌تواند بر فرآیند یا محصول در حال ساخت تأثیر منفی بگذارد. 
رطوبت باعث زنگ زدگی و افزایش سایش قطعات متحرک در تجهیزات تولید می شود زیرا روغن کاری را از بین می برد.رطوبت می تواند فرآیندی را که در آن بسیاری از عملیات وابسته به عملکرد صحیح کنترل های پنوماتیکی هستند را به خطر بیندازد. عملکرد نادرست این کنترل‌ها به دلیل زنگ‌زدگی، رسوب، و گرفتگی روزنه‌ها می‌تواند منجر به آسیب رساندن به محصول یا خاموش شدن شود.رطوبت می تواند در خطوط کنترل در هوای سرد یخ بزند، که ممکن است باعث عملکرد ناصحیح کنترل ها شود.
رطوبت باعث خوردگی ابزارهای کارکرده با هوا یا گاز، دادن قرائت های نادرست، قطع یا خاموش کردن فرآیندهای کارخانه می شود.

هوای کارخانه

 تقریباً در هر عملیاتی، هوای فشرده تمیز و خشک هزینه های عملیاتی کمتری را به همراه خواهد داشت. خاک، آب و روغن حباب شده در هوا بر روی سطوح داخلی لوله ها و اتصالات رسوب می کند و باعث افزایش افت فشار در خط می شود که منجر به از دست دادن عملکرد بهینه کمپرسور  (Compressor) می شود.
آب مایع ، خوردگی را تسریع می کند و عمر مفید تجهیزات و کمپرسورها را کوتاه می کند و حمل این ذرات خوردگی می تواند شیرها، اتصالات و خطوط کنترل ابزار را ببندد. هنگامی که آب در این اجزا یخ می زند، مسدود شدن نیز رخ می دهد.

 سوپاپ ها و سیلندرها 

رطوبت ،روغن مورد نیاز برای سر و میله سیلندر هوا را رقیق می کند، دیواره ها را خورده و واکنش را کند می کند. این اتفاق منجر به از دست دادن کارایی و تولید می شود.رطوبت همچنین می تواند باعث سوراخ شدن قرقره ها و پیستون ها شود. 
در تولید با سرعت بالا، یک سیلندر کند یا گیر می تواند باعث خرابی پرهزینه شود. هوای تمیز و خشک می تواند از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کند.

ابزارها

ابزارهای پنوماتیک برای کار با هوای فشرده خشک و تمیز با فشار مورد نیاز طراحی شده اند. هوای کثیف و مرطوب منجر به عملکرد کند، تعمیر و تعویض مکرر قطعات به دلیل چسبندگی، گیر کردن و زنگ زدگی می شود. آب همچنین روغن‌های مورد نیاز را می‌شوید و در نتیجه سایش بیش از حد را به همراه خواهد داشت. کاهش فشار در ابزار باعث کاهش کارایی ابزارمیشود.
هوای تمیز و خشک در فشار مورد نیاز  قادر است تا در یک سطح بهینه و بدون اتلاف وقت شروع به کار کند و به حفظ بهره‌وری و افزایش عمر ابزار کمک می‌کند.
ترموستات های پنوماتیکی که چرخه های گرمایش و تهویه مطبوع را در ساختمان های بزرگ و کوچک کنترل می کنند نیز به هوای تمیز و خشک نیاز دارند.
ابزارآلات و کنترل کننده های پنوماتیک در نیروگاه ها، تصفیه خانه های فاضلاب، کارخانه های شیمیایی و پتروشیمی، کارخانجات نساجی و کارخانه های تولیدی عمومی، همگی برای عملکرد بهینه به هوای تمیز و خشک نیاز دارند.

نگهداری از محصولات

 هنگامی که از هوای فشرده برای مخلوط کردن، هم زدن، جابجایی یا تمیز کردن یک محصول استفاده می شود، این هوا باید خشک و تمیز باشد. به عنوان مثال،اگر قبل از بسته بندی یک نوع محصول از هوا برای تمیز کردن ظرف استفاده شود، رطوبت و روغن موجود در آن ممکن است محصول را آلوده کند. رطوبت در هوای خط کنترل می تواند باعث ترکیب اشتباه مواد در نانوایی، رنگ غرقابی یا خراب شدن محصولات غذایی شود.
در برخی از عملیات چاپ از هوا فشرده برای بلند کردن یا قرار دادن کاغذ استفاده می شود. هر گونه آب روی کاغذ از چسبندگی مناسب جوهرها جلوگیری می کند.
در انتقال پنوماتیک محصولی مانند لیوان کاغذی یا سیمان، هوای فشرده خشک ضروری است.

خشک کردن سیستم هوای فشرده

انتخاب خشک کن هوای فشرده مناسب

باید به این نکته توجه کنیم که در تصمیم گیری اینکه کدام خشک کن برای شرایط خاص بهترین است، چه مواردی را در نظر بگیریم.


حتما بخوانید: درایر جذبی هیتردار و مقایسه با درایر هیتلس


کاربردهای خاص هوای فشرده

 انتخاب یک خشک کن هوا به بهترین وجه توسط متخصصی انجام می شود که کاربردهای نهایی خاص را می شناسد. رسیدن به این سطح هوا فشرده، ممکن است برای یک کاربرد به انداز کافی خشک باشد، ممکن است برای دیگری به اندازه کافی خشک نباشد. خشکی نسبی است. حتی کویر هم رطوبت دارد. همیشه مقداری رطوبت در سیستم هوای فشرده بدون توجه به درجه خشک شدن وجود دارد.
برای هوای فشرده، بهترین راه برای تعیین خشکی، ذکر نقطه شبنم فشار است. بنابراین، انواع مختلف خشک کن ها با درجات مختلف عملکرد نقطه شبنم فشار در دسترس هستند. 

دماها را بشناسید

 برای تعیین اینکه آیا هوای فشرده به اندازه کافی خشک می ماند یا خیر، باید کاربرد نهایی هوا و دمایی که باید در آن کار کند را بدانیم. در یک کارخانه صنعتی که دمای محیط در محدوده 70 درجه فارنهایت یا بالاتر است، خشک‌کنی که بتواند نقطه شبنم فشار 20 درجه فارنهایت کمتر از محیط یا 50 درجه فارنهایت ایجاد کند، رضایت‌بخش است.
دمای تابستان به نقطه شبنم بسیار پایین نیاز ندارد در حالی که دمای زمستان ممکن است نقطه شبنم بسیار پایین‌تری نیاز داشته باشد .در زمستان، دمای محیط خنک کننده، هوا یا آب، معمولاً کمتر از تابستان است و در نتیجه دمای هوای خشک کن تغییر می کند و این روی اندازه خشک کن مورد نیاز تأثیر می گذارد، زیرا همان خشک کن باید در دمای تابستان و زمستان و رطوبت نسبی کار کند.
همچنین خشک کن (درایر)، ممکن است برای دماهای بالا در روز رضایت بخش باشد، ممکن است برای دماهای پایین تر در شب رضایت بخش نباشد. در مناطقی که دمای انجماد وجود دارد، ممکن است به نقطه شبنم فشار کمتری نیاز باشد. به طور کلی، نقطه شبنم باید 20 درجه فارنهایت کمتر از کمترین دمای محیطی که با آن مواجه می‌شویم باشد تا از تراکم و یخ زدگی جلوگیری شود. سیستمی که برای خشک کردن هوا در شرایط آب و هوای سرد طراحی شده است، در صورت استفاده در طول سال، هزینه های عملیاتی را تا حد زیادی افزایش می دهد.
برای هوای کارخانه ، ملاحظات اولیه در تعیین خشک کن، تراکم و انجماد است. در سیستمی که ممکن است خوردگی لوله داخلی زیاد رخ دهد، باید از رطوبت زیاد در جریان هوا اجتناب شود.

عملکرد واقعی را بشناسید

در حالی که بسیاری از خشک کن ها دارای درجه استاندارد دمای هوای ورودی اشباع 100 درجه فارنهایت و فشار کاری 100 PSIG هستند، بررسی عملکرد واقعی واحدهای به دست آمده در شرایط عملیاتی کارخانه مهم است.
یکی از موارد استفاده هوای فشرده خشک ، واگن‌های مخزن راه‌آهن که کلر مایع را حمل می‌کنند هستند ، این واگن ها با هوای فشرده (شارژ) می‌شوند تا تخلیه پنوماتیک را امکان‌پذیر کند. کلر با بخار آب ترکیب می شود و اسید هیدروکلریک را تشکیل می دهد. بنابراین هوای فشرده باید دارای حداقل رطوبت باشد تا از خوردگی شدید جلوگیری شود. 


حتما بخوانید: استاندارد کیفی هوای فشرده و آشنایی با آن

 

سوالات متداول

ابزارهای پنوماتیک برای کار با هوای فشرده خشک و تمیز با فشار مورد نیاز طراحی شده اند. هوای کثیف و مرطوب منجر به عملکرد کند، تعمیر و تعویض مکرر قطعات به دلیل چسبندگی، گیر کردن و زنگ زدگی می شود. آب همچنین روغن‌های مورد نیاز را می‌شوید و در نتیجه سایش بیش از حد را به همراه خواهد داشت. کاهش فشار در ابزار باعث کاهش کارایی ابزار می شود.
هوای تمیز و خشک در فشار مورد نیاز  قادر است تا در یک سطح بهینه و بدون اتلاف وقت شروع به کار کند و به حفظ بهره‌وری و افزایش عمر ابزار کمک می‌کند.

دمای تابستان به نقطه شبنم بسیار پایین نیاز ندارد در حالی که دمای زمستان ممکن است نقطه شبنم بسیار پایین‌تری نیاز داشته باشد .در زمستان، دمای محیط خنک کننده، هوا یا آب، معمولاً کمتر از تابستان است و در نتیجه دمای هوای خشک کن تغییر می کند و این روی اندازه خشک کن مورد نیاز تأثیر می گذارد، زیرا همان خشک کن باید در دمای تابستان و زمستان و رطوبت نسبی کار کند.

در برخی از عملیات چاپ از هوا فشرده برای بلند کردن یا قرار دادن کاغذ استفاده می شود. هر گونه آب روی کاغذ از چسبندگی مناسب جوهرها جلوگیری می کند.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 2 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...

برای مشاهده رایگان کتاب تخصصی کمپرسور هوایار لطفا ثبت نام فرمایید.