تاثیرات هوای سرد بر روی سیستم های کمپرسور هوا

تاثیرات هوای سرد بر روی سیستم های کمپرسور هوا

فهرست

آیا می دانستید که دمای کار ایده آل برای یک کمپرسور معمولا بین 4 تا 35 درجه سانتیگراد است؟ به این معنی که دمای سرد زمستان می تواند تاثیر قابل توجهی بر سیستم هوای فشرده شما، به خصوص اگر دمای محیط در اتاق کمپرسور شما کمتر از این محدوده باشد، داشته باشد.

چگونه هوای سرد بر کمپرسور تاثیر می گذارد؟

کاهش دمای زمستان می‌تواند باعث آسیب کوتاه مدت یا طولانی مدت به کمپرسورهای هوا شود. یکی از مثال‌های کلیدی، میعانات منجمد است که می‌تواند اجزای حیاتی در سیستم کمپرسورهای بزرگ‌ را مسدود یا خراب کند. همچنین دیگر قطعات مانند خطوط کنترل، دریچه های تخلیه، فیلترهای هوای فشرده و مبدل های حرارتی نیز در معرض خطر یخ زدگی و ترک خوردن هستند.

از دیگر آسیب های احتمالی ناشی از دمای سرد محیط، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور هوا روشن نمی شود.

اگر کمپرسور هوای چرخشی (اسکرو) شما در سرما راه اندازی نمی شود، به احتمال زیاد به دلیل سوئیچ محدوده دمای پایین هوای محیطی روی درجه پایین تنظیم شده است (بسیاری از کمپرسورهای اسکرو مجهز به این سوئیچ هستند)؛ به‌همین دلیل در صورتی که شرایط محیطی زیر 4 درجه سانتیگراد باشد، کمپرسور راه اندازی نمی شود.

  • غلیظ شدن روغن کمپرسور هوا.

هر چه دما سردتر باشد، روغن غلیظ تر می شود! روغن کمپرسور غلیظ باعث می‌شود تا روان‌کاری کاهش پیدا کند و در نتیجه قدرت بیشتری برای کارکرد اسکرو کمپرسور مصرف می‌شود. توجه داشته باشید که اگر این موضوع برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، می تواند باعث کاهش عمر موتور شود.

  • خشک‌کن‌های هوای تبریدی به‌صورت بسیار کارآمد عمل می کنند.

 خشک کن های هوای مبرد در شرایط زمستانی، در معرض ریسک عملکردی خوب خود هستند. هنگامی‌که رطوبت از هوای فشرده خارج می شود، می تواند یخ زده و به سیستم خشک کن  آسیب برساند.

  • کاهش ظرفیت خشک کردن در خشک‌کن‌های هوای جذبی.

ورودی‌های هوای مرطوب می‌توانند در داخل لوله‌های خشک‌کن هوای جذبی یخ زده و باعث اختلال در عملکرد شیرهای جابه جایی برج ها بشوند. همچنین صدا خفه‌کن‌های (مافلرها) تصفیه هوای خروجی نیز می توانند یخ بزنند و این مسئله باعث کاهش جریان پرج هوا خواهد شد.

  • خوردگی اجزا.

 از آنجایی که خشک کن های هوا در دماهای سردتر کارایی کمتری دارند، شانس بیشتری برای افزایش میعانات در سراسر سیستم کمپرسور وجود خواهد داشت. همچنین با گذشت زمان و افزایش سطح رطوبت، احتمال زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات داخلی نیز بیشتر می‌شود.


حتما بخوانید: هوا فشرده و آماده کردن آن برای زمستان

نکاتی برای آماده کردن کمپرسور هوا برای هوای سرد

  • میعانات را تخلیه کنید.

میعانات یک اتفاق رایج در کمپرسورهای هوا هستند. میعانات در سیستم تشکیل شده و در پایین تجهیزات از جمله مخازن مستقر می شوند. در فصل زمستان، میعانات می توانند لوله ها را منجمد کرده یا بترکانند. پس باتوجه‌به این موضوع، در طول زمستان و همچنین در ماه های دیگر سال حتما باید مخازن خود را چندبار در هفته بازرسی کنید تا مطمئن شوید که تراکم میعانات در آن‌ها ایجاد نشده است. توجه داشته باشید که اگر حتی کوچک‌ترین رطوبتی در مخازن جمع شد، بلافاصله آن‌را تخلیه کنید. هرگاه در عرض چند روز رطوبت فراوانی در مخازن مشاهده کردید، می تواند نشانه ای از مسئله‌ای بسیار بد در سیستم شما باشد. برای حل این مسئله می‌توانید نسبت به نصب شیر تخلیه اتوماتیک اقدام کنید؛ زیرا یک تعمیر کوچک از تعمیرات بزرگتر جلوگیری خواهد کرد.

  • عایق بندی لوله های بیرونی و زهکشی میعانات

اگر ممکن است دمای هوای منطقه شما به سطح انجماد کاهش پیدا کند، از نوار ردیابی حرارتی ((heat trace tape  روی هر قسمت از خطوط زهکشی استفاده نمایید. این کار از یخ زدن آنها جلوگیری می کند. همچنین لوله های بیرونی را نیز عایق بندی کنید!

  • آب منجمد و روغن یخی
  • مشکلات آب و روغن، یکی از نگران کننده ترین مسائلی هستند که معمولا هنگام رسیدن دمای هوا به زیر صفر ایجاد می شود. به‌همین منظور انجام ارزیابی های به موقع از مناطق احتمالی که ممکن است در آن‌ها نشتی اتفاق بیفتد، ضروری است. همچنین دمای روغن نیز باید کنترل و تنظیم شود؛ در غیر این صورت، ممکن است روغن تا حدی سرد و یخی شود که نتواند ماشین آلات را روغن کاری یا آب بندی کند. روغن یخی همچنین می تواند باعث خرابی کمپرسور یا توقف کامل کار شود.
  • کمپرسور خود را گرم کنید.

 اگر کمپرسور شما در یک اتاق گرم قرار ندارد، قرار دادن یک بخاری در یک فضای کوچک می تواند گرمای بیشتری را برای جلوگیری از کاهش دما به زیر 4 درجه سانتیگراد ارائه دهد.

  • از Trace Heating استفاده کنید.

گرمایش روی لوله ها می تواند به جلوگیری از یخ زدگی در سراسر کمپرسور هوا و سیستم توزیع کمک کند. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که لوله ای از مناطق سرد یا بیرونی عبور می کند و می تواند یخ بزند و ذرات یخ را از خط به سمت انتهای مسیر عبور دهد، مهم است.

  • نقاط شبنم خود را بشناسید.

ماه های فصل زمستان، باید نقطه شبنم پایین تری را در نظر داشته باشید. کمپرسوری که در دمای روز به اندازه کافی کار می‌کند، ممکن است بعد از غروب به‌درستی و کافی کار نکند! همچنین برخی از تاسیسات دارای سیستم هایی هستند که در آن هوای فشرده از نقطه ای به نقطه دیگر با خطوطی که هم به داخل و هم به خارج از تاسیسات می روند ارسال می‌شود. در این نوع تاسیسات ، سیستم دو درجه حرارت متفاوت را به طور همزمان با تجهیزات مشابه مدیریت می کند. به طور کلی، در یک سیستم هوای فشرده، حداقل نقطه شبنم باید 10 درجه کمتر از کم‌ترین حد انتظار تنظیم شود.


حتما بخوانید: سیستم هوای فشرده و استانداردهای طراحی آن

سوالات متداول

چگونه هوای سرد بر کمپرسور تاثیر می گذارد؟

کاهش دمای زمستان می‌تواند باعث آسیب کوتاه مدت یا طولانی مدت به کمپرسورهای هوا شود. یکی از مثال‌های کلیدی، میعانات منجمد است که می‌تواند اجزای حیاتی در سیستم کمپرسورهای بزرگ‌ را مسدود یا خراب کند. همچنین دیگر قطعات مانند خطوط کنترل، دریچه های تخلیه، فیلترهای هوای فشرده و مبدل های حرارتی نیز در معرض خطر یخ زدگی و ترک خوردن هستند.

نکاتی برای آماده کردن کمپرسور هوا برای هوای سرد چیست؟

میعانات را تخلیه کنید، عایق بندی لوله های بیرونی و زهکشی میعانات، آب منجمد و روغن یخی، کمپرسور خود را گرم کنید.، نقاط شبنم خود را بشناسید.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 10 ، میانگین امتیازها: 4,70
Loading...