انتقال قدرت کمپرسور اسکرو روغنی به چه صورت است؟

فهرست

انتقال قدرت از موتور به بلوکه‌ی هواساز در کمپرسور اسکرو روغنی به سه شکل صورت می‌پذیرد:

کوپل مستقیم

در کمپرسورهای کوپل مستقیم، واحد هواساز و الکتروموتور در یک راستا و یا روبروی یکدیگر نصب می‌گردند و با دور یکسان که دور نامی یا اسمی الکتروموتور می‌باشد (1500rpm یا 3000rpm) می‌چرخند. در این نوع اتصال گشتاور بصورت مستقیم وارد می‌گردد در نتیجه نیروی جانبی به شفت‌ها وارد نمی‌شود و چرخش خالص ایجاد خواهد شد.

استفاده از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت با انتقال قدرت کوپل مستقیم موجب افزایش طول عمر، کاهش اتلاف انرژی و حفظ هم راستایی موتور و هواساز در دراز مدت می‌گردد.

کوپل تسمه‌ای

در کمپرسورهای کوپل تسمه‌ای، انتقال قدرت از الکتروموتور به واحد هواساز از طریق تسمه پولی صورت می‌پذیرد. در این روش، یک پولی سمت موتور وصل شده و پولی دیگر به ایرند متصل می‌گردد. پولی‌ها دارای شیار می‌باشند و تسمه با نشستن بر روی این شیار، عمل چرخش را انجام می‌دهد. در این نوع اتصال گشتاوری که از سمت موتور به ایرند برای چرخش وارد می‌شود حاصل از نیروی تسمه است. بنابراین اعمال نیروی عرضی توسط تسمه به شفت عامل چرخش خواهد بود. در این کمپرسور با تغییر سایز پولی‌های نصب شده روی واحد هواساز و الکتروموتور می‌توان دور واحد هواساز را تغییر داد که در نتیجه منجر به تغییر میزان هوادهی یا دبی کمپرسور اسکرو می‌گردد.

استفاده از کمپرسور screw oil inject با انتقال قدرت تسمه‌ای به منظور امکان بهره‌مندی از بازه‌ی فلوی خروجی گسترده‌تر نسبت به کوپل مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این مدل انتقال قدرت به دلیل استفاده از تسمه دارای اتلاف انرژی بیشتر، طول عمر کمتر، عدم هم راستایی هواساز و موتور در دراز مدت بدلیل وجود تسمه‌ها و صدای بیشتر نسبت به کمپرسورهای کوپل مستقیم می‌باشد.

چرخنده

در کمپرسورهای چرخدنده‌ای، انتقال قدرت از الکتروموتور به واحد هواساز از طریق چرخدنده متصل به شفت واحد هواساز صورت می‌پذیرد.در این مدل انتقال قدرت به منظور بهره‎مندی از بازه‌ی فلوی خروجی بیشتر با استفاده از ست گیربکس با نسبت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.همچنین به دلیل استفاده از گیر بکس، از مزیت‌های کمپرسور کوپل مستقیم و تسمه‌ای (مصرف انرژِی کمتر و بازه‌ی فلوی خروجی بیشتر و حفظ هم راستایی موتور و هواساز در دراز مدت) به طور همزمان بهره‌مند می‌باشد.


حتما بخوانید: کمپرسور اسکرو شرکت هوایار و مزایای آن

 

سوالات متداول

یکی از اصلی‌ترین عوامل در کیفیت و راندمان کمپرسور اسکرو، نوع و روش انتقال قدرت از الکتروموتور به هوا ساز می‌باشد. انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو به خصوص در دورهای بالا از حساسیت زیادی برخوردار است و در صورت رعایت نکردن استانداردهای طراحی و هم تراز نکردن الکتروموتور و هواساز، باعث پاره شدن تسمه و یا آسیب به بیرینگ‌ها و در نهایت باعث کاهش عمر کمپرسور اسکرو می‌گردد.

انتقال قدرت از موتور به بلوکه‌ی هواساز در کمپرسور اسکرو روغنی به سه شکل صورت می‌پذیرد:
کوپل مستقیم
کوپل تسمه‌ای
چرخدنده

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 4 ، میانگین امتیازها: 4,00
Loading...