کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرول (اسکرال) و تفاوت آن ها

کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرول (اسکرال) و تفاوت آن ها

فهرست

فهرست

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرول می پردازیم.

کمپرسور اسکرو یا کمپرسور پیچی (screw compressor)

نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از مکانیزم دورانی برای متراکم کردن گاز استفاده می‌کند. کمپرسور اسکرو اغلب در مواردی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد و کمپرسورهای پیستونی جوابگوی این نیاز نباشند، استفاده می‌شود، مانند: چکش‌های بادی یا آچار بوکس بادی. در شکل (1) ساختار نمونه‌ای از کمپرسور اسکرو را مشاهده می‌کنید.

کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرول (اسکرال) و تفاوت آن ها
شکل1: ساختار داخلی کمپرسور اسکرو

حتما بخوانید: کمپرسور اسکرو چیست؟


کمپرسور هوای اسکرول (scroll compressor)

دسته‌ای از ماشین‌های جابجایی گاز دورانی است. کمپرسور اسکرال از روتور و استاتور اسکرول استفاده می‌کند تا محفظه‌های فشرده‌سازی متعددی را تشکیل دهد. با جابجایی و چرخش روتور اسکرول، حجم محفظه‌های فشرده به طور مداوم تغییر می‌کند و مکش و فشرده سازی گاز محقق می‌شود. نمونه‌­ای از کمپرسورهای اسکرول در شکل (2) قابل مشاهده می‌باشد.

کمپرسور اسکرو و کمپرسور اسکرول (اسکرال) و تفاوت آن ها
شکل2: نمونه‌ای از کمپرسورهای اسکرول

نحوه عملکرد کمپرسورهای اسکرول به چه صورتی می‌باشد؟

اجزای اصلی کمپرسور اسکرول شامل دو بخش روتور و استاتور است. استاتور که دارای هندسه مشابه با روتور است به صورت ثابت قرار دارد. روتور توسط شفتی که به صورت خارج از مرکز نصب شده است، در مقابل بخش ثابت، دوران می‌کند. گاز در محفطه‌هایی بین استاتور و روتور محصور شده و با حرکت روتور متحرک به دور استاتور و حرکت به سمت مرکز، گاز متراکم می‌گردد. درگاه مکش کمپرسور در قسمت پوسته بیرونی بدنه مارپیچ ثابت قرار گرفته است. هنگامی که شفت متحرک در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد، گاز از درگاه مکش به داخل محفظه مکش و به حفره‌های هلالی شکل می‌رود. با بسته شدن این حفره‌های هوای هلالی، به تدریج به واسطه خارج از مرکز بودن روتور، حجم کاهش می‌یابد و با انقباض گاز، فشار آن به صورت مداوم افزایش پیدا می‌کند.

سوالات متداول

دو تفاوت اصلی کمپرسورهای اسکرو با ماشین‌های دوار (rotary displacement type machinery) عبارتند از:
1. طراحی متفاوت در فشرده سازی
2. استفاده از کمپرسور با ساختار ثابت در شرایط کاری متفاوت.

کمپرسور اسکرو نوعی کمپرسور جابجایی مثبت است که از مکانیزم دورانی برای متراکم کردن گاز استفاده می‌کند. از این کمپرسورها اغلب در مواردی که نیاز به حجم هوای متراکم زیادی باشد و کمپرسورهای پیستونی جوابگوی این نیاز نباشند، استفاده می‌شود، مانند: چکش‌های بادی یا آچار بوکس بادی.

کمپرسور رفت و برگشتی یا اسکرال (اسکرول) دسته‌ای از ماشین‌های جابجایی گاز دورانی است. این کمپرسور از روتور و استاتور اسکرول استفاده می‌کند تا محفظه‌های فشرده‌سازی متعددی را تشکیل دهد. با جابجایی و چرخش روتور اسکرول، حجم محفظه‌های فشرده به طور مداوم تغییر می‌کند و مکش و فشرده سازی گاز محقق می‌شود.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 3 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...