مخزن هوای فشرده

مخزن هوای فشرده

فهرست

مخزن هوای فشرده (Pressure Vessel) که به عنوان مخازن هوای مرطوب (Wet) و خشک (Dry) در پکیج‌های هوای فشرده شناخته می‌شوند، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در سیستم های هوای فشرده می‌باشند که در واحدهای بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد مخازن هوای فشرده

  1. مخزن به علت سطح تماس گسترده‌ای که با هوای محیط دارند، باعث خنک شدن هوای فشرده می‌شود و بخشی از رطوبت موجود در هوا را به صورت قطرات آب ته نشین می‌کنند.
  2. نوسانات فشار (Pulsation) را که در شبکه هوا بوجود می‌آید را کنترل کرده، جریان هوا را آرام نموده و فشار شبکه هوای فشرده را ثابت نگه می‌دارند. در حقیقت مخزن هوای فشرده باعث می‌شود تا از ایجاد افت فشار ناگهانی در محل مصرف جلوگیری شود.
  3. در صورتی که در خروجی کمپرسورها از مخزن هوای فشرده (یا همان مخزن wet) استفاده نشود؛ فاصله زمانی بین لود(Load)  و آنلود (unload) شدن کمپرسور را کاهش داده و این امر منجر به فشار بیشتر به دستگاه و استهلاک بیشتر قطعات متحرک داخلی کمپرسور می‌شود.

 توجه داشته باشید که سیکل‌های لود و آنلود به میزان نوسان هوای فشرده در کارگاه و یا کارخانه‌ی شما نیز بستگی دارد.


حتما بخوانید: سیستم هوای فشرده و استانداردهای طراحی آن

 در خرید مخزن هوای فشرده باید این نکته را در نظر داشته باشید که:

محاسبه سایز مخزن هوای فشرده از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که مخزن بیش از اندازه بزرگ باشد می‌تواند منجر به قرارگیری بیش از حد کمپرسور در حالت آنلود (unload) شود در صورتی که کمپرسور بیش از زمان تعریف شده در حالت آنلود باقی بماند  به فاز  stand by رفته و موتور کمپرسور خاموش می‌شود و تا زمانی خاموش می‌ماند تا فشار مخزن کم شود و کمپرسور مجددا load شود این امر در طولانی می تواند منجر به آسیب به سیستم برق کمپرسور شود.

تجهیزاتی که در مخازن هوای فشرده استفاده می‌شود:

شیرهای اتودرین

شیر تخلیه اتوماتیک الکترونیکی (Electrical Auto Drain) و یا اتودرین مکانیکی (Mechanical Auto Drain)

  • اتودرین‌های الکتریکال با برقی 115V و 230V  کار می‌کنند. این اتودرین در پایین‌ترین نقطه از مخزن (زیر مخزن wet) نصب می‌شوند و وظیفه‌ی آن تخلیه‌ی آب جمع شده در کف مخزن می‌باشد. این اتو درین‌های مجهز به استرین در مسیر خروجی آب می‌باشند که مانع از گرفتگی سریع اتودرین در طول کارکرد آن می‌شود ( که این صافی می‌بایست به صورت هفتگی چک و تمیز شود.). همچنین بر روی شیر تخلیه دو عدد پیچ تنظیم وجود دارد که با یکی از پیچ‌ها مدت زمان باز بودن مسیر درین و دیگری فواصل زمانی تخیله آب و روغن انباشته شده از کف مخزن تحت فشار را می‌توان تنظیم نمود.
  • اتودرین‌های مکانیکال در درون خود دارای ساختار شناوری هستند که پس از پر شدن، شناور عمل کرده منجر به تخلیه آب درون آن می‌شود.

گیج فشار و یا مانومتر روغنی (Pressure Gauge)

  • مانومتر روغنی یا فشارسنج‌های روغنی در سیستم‌هایی مشابه با سیستم‌هایی که فشارسنج‌های خشک در آنها به کار می‌روند، استفاده می‌شوند. این مدل فشارسنج‌ها دقت بالاتری دارند.
  • رنج فشار در مانومتر روغنی بالاتر یا مشابه با رنج فشار در مانومترهای خشک است.
  • محفظه داخلی این فشارسنج‌ها با مایع، معمولا گلیسیرین یا سیلیکون، پر می‌شود.
  • مقدار روغن در این گیج‌های فشار به اندازه‌ای است که قطعات داخلی را نیز پوشش می‌دهد و از روی صفحه گیج قابل مشاهده است.
مخزن هوای فشرده

شیر اطمینان (Safety Valve)

به منظور حفاظت از مخازن در زمان افزایش فشار ناگهانی، بر روی مخازن از شیرهای اطمینان استفاده می‌شود.
ست پوینت عملکردی این تجهیز معمولاً 1.5 تا 2 بار بیشتر از حداکثر فشار کاری مخزن می‌باشد.

نقشه ی مخزن:

مخزن هوای فشرده

راهکارهای نگهداری و بالابردن عمر مفید مخازن

  • برای افزایش عمر مخازن تحت فشار و جلوگیری از زنگ زدی و پوسیدگی آنها، از رنگ آمیزی چند لایه (پوشش رنگ اپوکسی) در درون و بیرون مخزن استفاده می‌شود.
  • تجهیزات ابزار دقیق بر روی مخزن (گیج فشار و شیراطمینان) به صورت دوره‌ای چک شوند و دارای گواهینامه کالیبراسیون باشند.
  • در صورتی که از مخزن در محیط‌های نمکی و دریایی استفاده می‌شود پیش از خرید شرایط را به سازنده اعلام نمایید تا در صورت نیاز، رنگ تجهیز متناسب با محیط نصب آن و شرایط عملکردی تعیین و تغییر یابد.
  • ضخامت مخزن و میزان خوردگی آن به صورت دوره‌ای بررسی گردد.

مشخصات مخازنی که توسط گروه صنعتی هوایار ساخته می‌شوند:

  • توجه ویژه به کیفیت بالای مخازن و عمر بالای آنها
  • طراحی مخازن بر اساس استاندارد ASME و استانداردهای معتبر
  • جوشکاری کاملاً استاندارد توسط جوشکارهای مجرب و دارای گواهینامه‌های معتبر
  • رنگ اپوکسی سه لایه (پلی یورتان + پلی آمید + پلی یورتان) و مقاوم در برابر خوردگی (در نظر گرفتن ضریب خوردگی در زمان طراحی)
  • انجام تست‌های RT, UT, PT بر روی مخازن
  • طراحی ویژه برای شرایط خاص و طبق درخواست مشتری
  • برای آشنایی بیشتر با کاربرد مخزن هوای فشرده بر روی فیلم مخزن هوای فشرده چیست؟ کلیک کنید.
 

سوالات متداول

مخزن هوای فشرده (Pressure Vessel) که به عنوان مخازن هوای مرطوب (Wet) و خشک (Dry) در پکیج‌های هوای فشرده شناخته می‌شوند، یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در سیستم های هوای فشرده می‌باشند که در واحدهای بزرگ صنعتی و نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1) مخزن به علت سطح تماس گسترده‌ای که با هوای محیط دارند، باعث خنک شدن هوای فشرده می‌شود و بخشی از رطوبت موجود در هوا را به صورت قطرات آب ته نشین می‌کنند.
2) نوسانات فشار (Pulsation) را که در شبکه هوا بوجود می‌آید را کنترل کرده، جریان هوا را آرام نموده و فشار شبکه هوای فشرده را ثابت نگه می‌دارند. در حقیقت مخزن هوای فشرده باعث می‌شود تا از ایجاد افت فشار ناگهانی در محل مصرف جلوگیری شود.
3) در صورتی که در خروجی کمپرسورها از مخزن هوای فشرده (یا همان مخزن wet) استفاده نشود؛ فاصله زمانی بین لود(Load) و آنلود (unload) شدن کمپرسور را کاهش داده و این امر منجر به فشار بیشتر به دستگاه و استهلاک بیشتر قطعات متحرک داخلی کمپرسور می‌شود.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 3 ، میانگین امتیازها: 3,67
Loading...