فیلتر سپراتور چیست؟

فیلتر سپراتور چیست؟

فهرست

در این مقاله شما با یکی اصلی‌ترین اجزای کمپرسور اسکرو روغنی یعنی Filter Separator به معنی جدا کننده آشنا می‌شوید که در عمکرد و راندمان کمپرسور و کیفیت هوای خروجی ایده‌آل آن برای مصرف کنندگان این دستگاه در زمینه صنعت و پزشکی تأثیر بسیار مهمی دارد. در این مقاله با این که فیلتر سپراتور چیست و نحوه عملکرد و پارامترهای مهم در انتخاب یک فیلتر مناسب در کمپرسورهای اسکرو کدامند آشنا خواهیم کرد. امیدواریم این مطالب برای تکنسین‌های فنی در زمینه تعمیر و نگهداری و تولید کنندگان و فروشندگان این محصول بسیار مفید و قابل استفاده باشد.

فیلتر سپراتور چیست؟

حتما بخوانید: طراحی سپراتور کمپرسور اسکرو

فیلتر سپراتور چیست؟

فیلتر سپراتور (SEPARATOR FILTER) در کمپرسورهای اسکرو به معنای جدا کننده هوا از روغن است. این فیلتر با فیلترهایی که عملکرد آنها جدایش آلودگی‌های موجود در روغن یا هوا است تفاوت دارد. وظیفه آن جدا سازی ذرات روغن از هوا می‌باشد اساس کار این قطعه در کمپرسورهای اسکرو روغنی به این شکل است که هوا بعد از خروج از بلوکه هوا ساز (Airend) جهت فشرده سازی از طریق لاین هوا و روغن وارد مخزن سپراتور می‌شود که این مرحله جریان بصورت دو فازی متشکل از هوا و روغن می‌باشد و برای جدا سازی هوای خروجی از مخزن و روغن نیاز به وجود یک فیلتر جدا کننده دارد که این قطعه این وظیفه را بر عهده دارد.

مراحل جدا سازی

جدا سازی روغن از هوای فشرده شده در دو مرحله اصلی و یک مرحله مکمل اتفاق می‌افتد:

مرحله اول

در مرحله اول هوا بعد از ورود به داخل مخزن با توجه به موقعیت قرار گیری نازل ورودی و شکل مخزن حرکت پیچشی به خود می‌گیرد و با توجه به نیروی گریز از مرکزی که در نتیجه چرخش بوجود می‌آید ذرات روغن به دلیل وزن مولکولی بالا از هوا جدا می‌شوند.

در این مرحله الکتریسیته ساکن در فیلتر سپراتور به وجود می‌آید که می‌بایست با برقراری اتصال کوتاه مابین فلنچ قطعه و مخزن آن به سمت ارت کمپرسور هدایت و تخلیه شود زیرا با تجمع الکتریسیته ساکن، انفجار داخلی در مخزن اتفاق می‌افتد.

مرحله دوم

در مرحله دوم هوا در شرایطی که حاوی ذرات ریز روغن می‌باشد به سمت فیلتر سپراتور هدایت می‌شود و بعد از ورود به آن عملیات جداسازی توسط لایه‌های میکرو فایبر گلاس و توری استیل نگهدارنده انجام می‌شود لازم به ذکر است فیلتراسیون ذرات با توجه به جنس و مش لایه‌های کاغذی مورد استفاده در آن انجام می‌شود.

مرحله سوم

ذرات باقی مانده توسط میکرو فیلترها جذب می‌شوند و به قسمت انتهایی فیلتر سپراتور هدایت می‌شوند که به شکل یک حوضچه می‌باشد و در نهایت روغن جمع شده در انتهای آن توسط یک لاین ساکشن که به ورودی ایراند متصل است، مکش می‌شود. به همین دلیل می‌‌بایست لوله ساکشن طوری تنظیم شود که از تخلیه مناسب روغن موجود در کاسه انتهایی آن اطمینان حاصل شود زیرا یکی از عوامل مهم وجود روغن در خروجی کمپرسور تنظیم نبودن لاین ساکشن می‌باشد و یکی از راه‌های بازرسی عملکرد آن استفاده از ساید گلاس در مسیر خروجی لاین از مخزن است. لازم به ذکر است جهت برگشت نخوردن جریان روغن از ایراند به آن از چک ولو در مسیر استفاده می‌شود.

فیلتر سپراتور چیست؟

*نکته: میزان خروجی مجاز روغن از این قطعه 1-3 ppm می‌باشد.

 انواع فیلتر سپراتورها

فیلترهای سپراتورها را بر اساس محل قرار گرفتن و شکل کاسه انتهای فیلتر به2 دسته اصلی طبقه بندی می‌کنیم.

فیلتر سپراتور مخزنی (داخلی)

این نوع فیلتر در درون مخزن سپراتور تعبیه می‌شوند و در انتهای این نوع از فیلترها به شکل کاسه می‌باشد که محل ذخیره روغن فیلتر شده است و توسط ساکشن لاین تخلیه می‌شود؛ جریان هوا در این فیلتر از خارج به داخل می‌باشد.

فیلتر سپراتور کارتریجی (خارجی)

فیلتر سپراتور کارتریجی و یا اکسترنال بر روی مخزن قرار می‌گیرد که طراحی جدیدتری نسبت به فیلترهای داخل مخزنی است. و با توجه به این فیلترها بیرون مخزن قرار می‌گیرند نصب و تعویض آنها سریع‌تر و آسان‌تر است. جریان هوا در این فیلتر از داخل به خارج می‌باشد.

پارامترهای مهم در انتخاب فیلتر مناسب

  • فشار محیط
  • فشار کاری
  • مش بندی فیلتر
  • حداکثر میزان فلوی روغن
  • میزان اختلاف فشار اولیه
  • ابعاد فیلتر
  • جنس المنت و بدنه فیلتر

زمان تعویض فیلتر سپراتور

زمان تعویض فیلتر سپراتورها معمولاً توسط سازنده مشخص می‌شود. فیلتر سپراتور کمپرسورها پس از طی کردن زمان کارکرد مشخص شده اشباع می‌شوند و عملکرد خود را از دست می‌دهد و این باعث بالا رفتن اختلاف فشار داخل و خارج المنت فیلتر می‌شود. معمولاً مدت زمان کارکرد مفید فیلتر سپراتورها بین 1000 تا 4000 ساعت است که به جنس و کیفیت متریال به کار رفته، شرایط محیطی، میزان ذرات آلاینده در هوا و از همه مهم‌تر کیفیت روغن مخصوص به کار رفته در کمپرسور بستگی دارد و مسقیماً با عملکرد کمپرسور و بالا بودن دمای کاری آن مرتبط می‌باشد. اگر در حین کار مشکلی برای آن پیش بیاید توسط ابزار دقیق‌های تعبیه شده بر روی کمپرسور و ست پوینت‌های تعریف شده بر روی تابلو کنترل مشخص می‌شود. در برخی موارد هم با توجه به شرایط مختلف از جمله وجود روغن در خروجی کمپرسور می‌توان متوجه پایین بودن کیفیت یا خرابی آن شد.

سوالات متداول

فیلتر سپراتور (SEPARATOR FILTER) در کمپرسورهای اسکرو به معنای جدا کننده هوا از روغن است. این فیلتر با فیلترهایی که عملکرد آنها جدایش آلودگی‌های موجود در روغن یا هوا است تفاوت دارد. وظیفه این فیلتر جدا سازی ذرات روغن از هوا می‌باشد اساس کار فیلتر سپراتور در کمپرسورهای اسکرو روغنی به این شکل است که هوا بعد از خروج از بلوکه هوا ساز (Airend) جهت فشرده سازی از طریق لاین هوا و روغن وارد مخزن سپراتور می‌شود که این مرحله جریان بصورت دو فازی متشکل از هوا و روغن می‌باشد و برای جدا سازی هوای خروجی از مخزن و روغن نیاز به وجود یک فیلتر جدا کننده دارد که فیلتر سپراتور این وظیفه را بر عهده دارد.

فیلترهای سپراتورها را بر اساس محل قرار گرفتن و شکل کاسه انتهای فیلتر به2 دسته اصلی طبقه بندی می‌کنیم.

فیلتر سپراتور مخزنی (داخلی)

فیلتر سپراتور کارتریجی (خارجی)

زمان تعویض فیلتر سپراتورها معمولاً توسط سازنده مشخص می‌شود. فیلتر سپراتور کمپرسورها پس از طی کردن زمان کارکرد مشخص شده اشباع می‌شوند و عملکرد خود را از دست می‌دهد و این باعث بالا رفتن اختلاف فشار داخل و خارج المنت فیلتر می‌شود. معمولاً مدت زمان کارکرد مفید فیلتر سپراتورها بین 1000 تا 4000 ساعت است که به جنس و کیفیت متریال به کار رفته، شرایط محیطی، میزان ذرات آلاینده در هوا و از همه مهم‌تر کیفیت روغن مخصوص به کار رفته در کمپرسور بستگی دارد و مسقیماً با عملکرد کمپرسور و بالا بودن دمای کاری آن مرتبط می‌باشد. اگر در حین کار مشکلی برای فیلتر سپراتور پیش بیاید توسط ابزار دقیق‌های تعبیه شده بر روی کمپرسور و ست پوینت‌های تعریف شده بر روی تابلو کنترل مشخص می‌شود. در برخی موارد هم با توجه به شرایط مختلف از جمله وجود روغن در خروجی کمپرسور می‌توان متوجه پایین بودن کیفیت یا خرابی فیلتر سپراتور شد.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 2 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...