روغن کمپرسور اسکرو هوا یا هوای فشرده

روغن کمپرسور اسکرو

فهرست

روغن کمپرسورهای اسکرو از چه نوعی هستند؟

روغن کمپرسور اسکرو هوا یک روغن استاندارد یا سینتتیک که به صورت اختصاصی برای کمپرسورهای هوا ساخته شده است.

 روغن کمپرسور اسکرو هوا یا هوای فشرده

روغن کمپرسور اسکرو هوا معمولاً مقدار کمی از کربن، سولفور و سایر آلاینده‌هایی که موجب انسداد مسیر می‌شود را در خود دارند. به طور کلی کمپرسورهای اسکرو هوا از روغن‌های سینتتیک استفاده می‌کنند در حالی‌که کمپرسورهای هوا در مصارف عمومی از روغن‌های استاندارد استفاده می‌کنند.

با اینکه روغن‌های کمپرسور از نظر رنگ و ترکیبات تفاوت های زیادی دارند اما اغلب آنها زرد تا قهوه‌ای روشن است و بر اثر استفاده و آلوده شدن کم‌کم تیره‌تر می‌شوند. توجه نمایید که کمپرسورهای اسکرو هوایار، در زمان تحويل با روغن مناسب پر شده است.

چرا کمپرسورهای اسکرو نیاز به روغن دارند؟

روغن در کمپرسور اسکروی هوا نقش مهمی را بازی می‌کند:

1. روغنکاری اجزای متحرک

2. ایجاد یک لایه آب بند بین روتورها برای به دام انداختن هوا

3. جلوگیری از خوردگی زودرس در قطعات

4. کمک به خنک سازی هوا در حال تراکم

کمپرسورهای اسکرو روغنی، در زمان تراکم، هوا را با روغن مخلوط می‌کنند. اما در نهایت قبل از خروج از کمپرسور توسط فیلترهای جداساز روغن و هوا از یکدیگر جدا می‌شوند. در واقع کمپرسورهای اسکرو به روغن نیاز ندارند اما این مدل طراحی کمپرسور بسیار گران‌تر و پر صداتر خواهد بود.

کمپرسورهای بدون روغن اصولاً در جاهایی نظیر صنایع غذایی یا پزشکی استفاده می‌شود که هیچ گونه آلودگی روغنی در سیستم نباید وجود داشته باشد.

کمپرسورهای اسکرو هوا کدام نوع روغن را مصرف می‌کنند؟

برخی کمپرسورها به نوع خاصی از روغن نیاز دارند. قبل از اینکه درباره نوع روغن مصرفی کمپرسور تصمیم بگیریم باید دستورالعمل سازنده و شرایط گارانتی محصول را در این باره مطالعه نماییم نا بدانیم آیا سازنده درباره مصرف یک نوع روغن خاص توضیح داده است یا نه.

اگر سازنده نوع خاصی از روغن را مشخص می‌کند حتماً باید از آن استفاده کرد. دراین موارد سازنده همه تست‌ها را انجام داده است و یک ترکیب شیمیایی مناسب برای روغنکاری، محافظت از قطعات کمپرسور را، ایجاد آب بندی بین روتورها و جلوگیری از گرمایش بیش از حد معرفی می‌نماید. توجه نمایید که دستگاه كمپرسور با روغن برند هوايار پر شده است. هرگز روغن با برندهای مختلف را با يكديگر مخلوط نكنيد.

 روغن کمپرسور اسکرو هوا یا هوای فشرده
 روغن کمپرسور اسکرو هوا یا هوای فشرده

حتما بخوانید: انتخاب روغن کمپرسور اسکرو و استاندارد های آن

چه زمانی باید روغن کمپرسور اسکرو را تعویض نمود؟

سرویس دوره‌ای منظم کمپرسور شما را همیشه در بهترین وضعیت سرویس دهی نگه می‌دارد.

بنابراین لازم است تا همواره دستورالعمل سازنده را در این باره مطالعه نموده و به طور منظم سرویس‌های روتین جهت مراقبت و نگهداری از تجهیز انجام شود. در شرايط عملياتی نرمال، روغن موجود در كمپرسور تا 1000 ساعت كار دستگاه نياز به تعويض ندارد.

با اين وجود، به دليل آلوده شدن روغن موجود در كمپرسور به دليل وجود ذرات معلق موجود در هوای ورودی، توصيه می‌شود تا در فواصل زمانی كوتاه‌تری روغن دستگاه تعويض گردد.

در صورت عملكرد دستگاه در شرايط سخت جوی و يا كاركرد طولانی مدت در دمای بالاتر از 90 درجه سانتیگراد، توصيه می‌گردد تا روغن دستگاه در فواصل كوتاه‌تری نسبت به حالت از پيش تعيين شده تعويض گردد.

چطور باید سطح روغن کمپرسور اسکرو هوا مورد بررسی قرار گیرد؟

سطح روغن کمپرسور باید به صورت روزانه یا در زمان‌های استفاده از کمپرسور بررسی شود. برای بررسی سطح روغن به صورت زیر عمل می‌شود:

1. ابتدا مطمئن شوید که سیستم خاموش در حالت بدون فشار و در جای خود قرار گرفته است و به اندازه‌ای خنک شده باشد که بتوان آن را لمس نمود.

2. در این حالت می‌توان با استفاده از نشانگر سطح روغن تعبیه شده روی سیستم مقدار روغن موجود در سیستم را بررسی نمود. باید مطمئن شوید که مقدار روغن بین max و min توصیه شده کمپرسور قرار دارد.

3. اگر سطح روغن پایین‌تر از مقدار مجاز باشد از طریق ورودی مخزن روغن اقدام به پرکردن آن می‌نماییم تا به مقدار مجاز برسد.

4. در نهایت باید درب مخزن روغن به طور کامل و مطمئن بسته شود.

 روغن کمپرسور اسکرو هوا یا هوای فشرده

چگونه باید روغن کمپرسور اسکرو هوا را عوض کرد؟

زمانی که وقت تعویض روغن کمپرسور اسکرو باشد باید به دستوالعمل سازنده در ابتدا مراجعه نموده و توصیه‌های آن را مورد توجه قرار داد. اگر چه تعویض روغن دارای یک دستوالعمل عمومی شامل تخلیه روغن قبلی و سپس پر کردن دستگاه با روغن جدید می‌باشد، اما نکات ریز بسیاری در طور این فرآیند وجود دارد که رعایت نکردن آن می‌تواند از عمر دستگاه بکاهد.

برای تعویض روغن به صورت کلی باید موارد زیر را لحاظ نمود.

1. ابتدا نواحی اطراف کمپرسور اسکرو هوا، مخزن روغن و فیلتر روغن به خوبی از آلودگی‌های موجود پاک شود.

2. درپوش مربوط به خروج روغن در زیر مخزن روغن را برداشته و اجازه داده شود تا روغن در یک ظرف مناسب تخلیه گردد.

3. اورینگ قرار گرفته در محل پیچ تخلیه به جهت صدمه دیدگی و نشتی مور بررسی قرار گیرد.

4. پیچ تخلیه در محل خود قرار گیرد و محکم بسته شود.

5. فیلتر روغن باز شود.

6. مطمئن شوید که پیچ مغزی فیلتر روغن باز نشود. اگر پیچ مغزی همراه فیلتر باز شد آن را از فیلتر باز نمایید و مراقب باشید تا دنده‌های پیچ آسیب نبیند. برای نصب دوباره مغزی ابتدا آن را کاملاً تمیز نموده و سپس آن را روی مخزن روغن ببندید.

7. سطح آب بند در روی مخزن روغن را کاملاً تمیز نمایید و به جهت وجود صدمه دیدگی بررسی نمایید. سطح باید کاملاً هموار و عاری از آلودگی‌های قبلی باشد تا یک آب بندی کامل شکل بگیرد.

8. از مقدار کمی روغن برای پوشش روی آب بند استفاده نمایید.

9. فیلتر را روی محل خود قرار داده و بپیچانید تا به سطح آب بند برسد. در این حالت برای سفت شدن بین سه چهارم تا یک دور دیگر بپیچانید.

10. درب پرکننده مخزن روغن را بردارید روغن کمپرسور اسکرو را در مخزن بریزید سطح روغن باید تا مقدار max مخزن انجام گیرد.

11. از طریق نمایشگر سطح روغن، مقدار روغن موجود را چک نمایید.

12. درب مخزن روغن را ببندید

13. موتور را روشن نموده و نشتی روغن را چک نمایید.

14. اجازه دهید تا سیستم شروع به فشارسازی نماید

15. موتور را خاموش نمایید.

16. بعد از 5 دقیقه، سطح روغن موجود در دستگاه را چک نمایید مقدار روغن باید بین مقدار min و max باشد.

17. در نهایت کل سیستم را از لحاظ وجود نشتی روغن مورد بررسی قرار دهید.

چه مقدار روغن کمپرسور اسکرو مورد نیاز است؟

در این باره، بازه مختلفی از مقادیر وجود دارد و هر سازنده متناسب با محصول خود مقدار مجازی را برای دستگاه اعلام می‌نماید. در این باره هوایار همواره توضیحاتی در دفترچه محصول خود می دهد که عنوان می‌کند دستگاه مورد نظر نیاز به چه مقدار روغن خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات و راهنمایی در این خصوص می‌توانید با همکاران ما در واحد خدمات پس از فروش هوایار با شماره تماس 026-34760145-151 در ارتباط باشید.

سوالات متداول

روغن در کمپرسور اسکرو هوا نقش مهمی را بازی می‌کند:

  1. روغنکاری اجزای متحرک
  2. ایجاد یک لایه آب بند بین روتورها برای به دام انداختن هوا
  3. جلوگیری از خوردگی زودرس در قطعات
  4. کمک به خنک سازی هوا در حال تراکم

سرویس دوره‌ای منظم کمپرسور شما را همیشه در بهترین وضعیت سرویس دهی نگه می‌دارد.
بنابراین لازم است تا همواره دستورالعمل سازنده را در این باره مطالعه نموده و به طور منظم سرویس‌های روتین جهت مراقبت و نگهداری از تجهیز انجام شود. در شرايط عملياتی نرمال، روغن موجود در كمپرسور تا 1000 ساعت كار دستگاه نياز به تعويض ندارد.

روغن کمپرسور اسکرو هوا یک روغن استاندارد یا سینتتیک که به صورت اختصاصی برای کمپرسورهای اسکرو هوا ساخته شده است.
روغن کمپرسور اسکرو هوا معمولاً مقدار کمی از کربن، سولفور و سایر آلاینده‌هایی که موجب انسداد مسیر می‌شود را در خود دارند. به طور کلی کمپرسورهای اسکرو هوا از روغن‌های سینتتیک استفاده می‌کنند در حالی‌که کمپرسورهای اسکرو هوا در مصارف عمومی از روغن‌های استاندارد استفاده می‌کنند.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 3 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...