مقررات و استانداردهای جدید جهت استفاده از هوای مدیکال در دندانپزشکی

هوای فشرده مدیکال در دندانپزشکی

در حال حاضر با ارتقاء سطوح استاندارد HTM 2022/1 و EN 733-3 الزامات مربوط به هوای فشرده مدیکال در دندانپزشکی افزایش یافته و دندانپزشکان نمی‌توانند اهمیت انتخاب و سرویس و نگهداری مناسب این سیستم‌ها را نادیده بگیرند. اگر شما در حال حاضر از یک یونیت با هوای فشرده متکی به روغن استفاده می‌کنید باید بدانید که عدم فیلتراسیون و سرویس دهی مناسب منجر به بیماری بالقوه یا حتی مرگ ناشی از عفونت خواهد شد. رعایت استانداردهای الزامی برای اعمال دندانپزشکی از جمله مسئولیت‌های هر دندانپزشک می‌باشد و حتی با تداوم پیشرفت حرفه‌ای دندانپزشک ارتباط مستقیم دارد.

قدم اول برای ایجاد تغییرات مناسب‌تر شناخت خطرات ناشی از فیلتراسیون نامناسب روغن و آب و نگهداری بد از سیستم می‌باشد. در تمامی یونیت‌هایی که بر پایه هوای فشرده متکی به روغن کار می‌کنند حتی در بهترین آنها احتمال ورود روغن به محفظه فشار و ترکیب با رطوبت و به وجود آمدن زمینه کاملاً مناسب برای رشد میکرو ارگانیسم‌ها به میزان ۱ می‌باشد.

از جمله قوانین و استانداردهای NHS و COSHH در مورد کمپرسورها تولید هوایی کاملاً خشک و عاری از رطوبت به منظور به حداقل رساندن خطر آلودگی به وسیله میکرو ارگانیسم‌ها می‌باشد.

غفلت از این موارد نه تنها خطر عفونت به وسیله هوای فشرده را بالا برده بلکه باعث خوردگی و از بین رفتن تجهیزات می‌شود که این خود می‌تواند از عوامل عفونت زایی باشد. وجود رطوبت درون ابزارها می‌تواند باعث آسیب رسانی به بیمار و تواماً تحمیل هزینه‌های بالا در اعمال دندانپزشکی شود. آگاهی از تمامی قوانین جدید ایمنی بیمار یکی از موارد حیاتی در تداوم پیشرفت حرفه‌ای و از جمله مسئولیت‌های هوای فشرده و قوانین مربوط به ممیزی دندانپزشکان در مورد هوای فشرده خشک و تمیز را دارند.

مقررات و استانداردهای جدید جهت استفاده از هوای مدیکال در دندانپزشکی

سیستم هوای فشرده مدیکال باید تنها به وسیله مهندسین متخصص مورد بررسی قرار گرفته و دندانپزشکان ملزم به رعایت قوانین NHS HTM2022/1 و (1994) HSE (COSHH و European Pharmacopeia Directive به منظور اطمینان از انجام مسئولیت‌های قانونی خود در قبال بیمار و هوای فشرده تمیز و خشک می‌باشند.

در اکثر اعمال دندانپزشکی در انگلستان از کمپرسورهایی استفاده می‌شود که روان کاری در آنها بوسیله روغن معدنی انجام می‌شود. ترکیب گرما، حرارت رطوبت و روغن معدنی یک محیط مناسب برای رشد عوامل بیماری‌زا و میکروارگانیسم در محفظه فشار به وجود می‌آورد. به خصوص بچه‌ها و افراد مسن در خطر عفونت از طریق هوا قرار دارند و تمامی بیمارانی که تحت درمان با هوای فشرده نامناسب می‌باشند می‌توانند در تماس با عوامل بیماری‌زا و باکتری‌های ECOLI و Legionella قرار بگیرند ECOLI می‌تواند به صورت چربی در کودکان و افراد مسن ظاهر شود و باعث نقص سیستم ایمنی بدن شده و با علائمی نظیر عفونت مجاری اداری و مواردی اسهال ظاهر شود. باکتری Legionella می‌تواند منجر به نوعی آنفولانزا شده که علائم و مشکلات ریوی و معدودی را به همراه دارد که عمدتاً آن را با عنوان بیماری Legionella می‌شناسند.

خطرات متعدد تهدید کننده سلامت مشکلاتی نمی‌باشد که در نتیجه هوای فشرده و کمپرسورهای نامناسب به وجود می‌آید. با به کار بردن کمپرسورها و هوای فشرده و نگهداشت مناسب دندانپزشکان می‌توانند از خطرات و آسیب‌هایی که رطوبت موجود در هوای فشرده به ابزار و تجهیزات آنها وارد میکند جلوگیری کنند. ابزارها و قسمت‌هایی از یونیت که در ارتباط مستقیم و کنترل با دست دندانپزشک می‌باشند در اعمال جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشند.

این دستگاه‌ها حتی به وسیله کمترین میزان آب و رطوبت به شدت آسیب دیده و غیر قابل استفاده می‌شوند. قطرات کوچک رطوبت می‌توانند به آرامی کارایی دستگاه را کاهش داده و عملکرد و دقت تجهیزات را پایین آورند.

آسیبی که آب موجود در هوای فشرده که با روغن کار می‌کنند تنها اثر استفاده از کمپرسور غیر استاندارد و نگهداشت نامناسب آن نمی‌باشد؛ بلکه تجهیزات دندانپزشکی توسط ذرات کربن موجود در لوله کشی نیز مورد تهدید قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند.

در سیستم‌ هوای فشرده مدیکال که با روغن کار می‌کند زمانی که سیستم در حال کار کردن می‌باشد مخصوصاً وقتی که در دماهای بالا کار می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند و این فشار عامل اصلی تولید ذرات می‌باشد این ذرات به وسیله جریان هوا به درون تجهیزات وارد می‌شوند و در سیستم‌های دقیقی که در دماهای بالا وابسته به اجزای دورانی خود می‌شوند جاری شده و باعث آسیب‌های شدید می‌شوند. ورود این ذرات ناشناخته به ساختار حساس تجهیزات دستی یونیت‌ها می‌تواند منجر به فاجعه شود.

اگر چه این تجهیزات متناسب با دوره‌های کارکرد زمانی طولانی و شرایط ایمنی بالا ساخته شده‌اند اما همچنان در معرض خطرات ذرات میکروسکوپی درونشان قرار دارند. استفاده از ابداعات جدید در مورد کمپرسورهای بدون روغن و یا سیستم‌هایی که روغن به طور مناسبی فیلتر می‌شود، خطرات مربوط به کمپرسورهای روغنی را از بین می‌برد کاهش خطر و آلودگی و آسیب‌های ناشی از ذرات با به کارگیری کمپرسورهای بدون روغن و سیستم‌های با فیلتراسیون مناسب و روغن قابل کنترل و پیشگیری می‌باشد و شرایط را برای کارکرد بدون تجهیزات حفظ سلامت بیماران و عمل‌های جراحی دندانپزشکی امن می‌کند.

دستیابی به سیستم هوای فشرده مدیکال تمیز و بدون باکتری فراهم کردن هوای خشک و عاری از آلودگی و رطوبت که به طور نامناسب و امنی فشرده شده باشد هم بر عهده دندانپزشک می‌باشد و هم بر عهده مدیر فنی وجود یک بازرس مدرن بوسیله یک تنظیم کننده قبل از اجازه قانونی برای به کار بردن سیستم فشار چه سیستم فشار ثابت و چه متحرک یک الزام برای دندانپزشک می‌باشد. تمامی سیستم‌های هوای فشرده کلنیکی باید این استانداردها را رعایت کنند چرا که عدم وجود سیستم فشار مناسب و نگهداری و خدمات نامناسب از جانب شرکت تولید کننده می‌تواند محیط ایده آلی را برای رشد و تولید مثل عوامل بیماری‌زا و باکتری‌هایی نظیر ECOLI را فراهم کند تشخیص استفاده از سیستم هوای فشرده به منظور انتخاب یک سیستم مناسب برای نیازهای دندانپزشک یک امر حیاتی می‌باشد در این حال است که تمامی جنبه‌های سیستم هوای فشرده از آب و رطوبت موجود در هوا تا بوی هوای خروجی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. برای کنترل دقیق بازرسی سیستم دستگاه شما باید عاری از ذرات در یک نمونه ۷۵ لیتری هوای خروجی باشد و باید میزان روغن موجود کمتر از 0.1 mg/m بوده و هیچ بویی از هوای فشرده نهایی خارج نشود.

آخرین مورد و نکته حائز اهمیت در مورد هوای فشرده و کمپرسورها این است که هوای فشرده مدیکال در دندانپزشکی باید شامل سیستم‌های خشک کن باشد که در طی فرایند فشرده سازی رطوبت و آب موجود را از هوای فشرده حذف کند.

موفقیت در اعمال دندانپزشکی مسئله‌ای است که برای تمامی دندانپزشکان حائز اهمیت است اما اهمال و غفلت در مورد هوای فشرده مدیکال در دندانپزشکی چیزی است که در بیشتر موارد اتفاق می‌افتد و مورد توجه قرار گرفته نمی‌شود اطمینان از عدم وجود آلودگی و ایمنی معتبر هوای فشرده در مورد بیماران و اعمال دندانپزشکی از وظایف قانونی همه دندانپزشکان می‌باشد.

سوالات متداول

یک مولکول آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است.

تفاوت فرایند جداسازی آب به عناصر اولیه زمانی مشخص می‌گردد که از یک یا نوع دیگری از منبع انرژی (الکترولیز، ترمولیز، فوتولیز) برای جداسازی استفاده شود.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 1 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...