بهره مندی سیستم های مدیریت کمپرسورها از کمپرسورهای دور متغیر

با افزایش قیمت حامل های انرژی قطعاً از منظر اقتصادی بسیاری از کارخانجات می توانند به صورت بالقوه و بالفعل دچار مشکلات عدیده ای شوند.در چنین شرایطی به منظور ماندن در کورس رقابت در بازار، تغییراتی هرچند محدود باید انجام شود. بیشتر کارکنان کارخانجات که مسئولیت افزایش و بهبود کارایی را نیز بر عهده دارند می دانند که یکی از حوزه هایی که صرفه جویی انرژی می تواند داشته باشد، هوای فشرده و بهره مندی سیستم های مدیریت کمپرسورها از دور متغیر است.

اما این بدان معنی نیست که این کار به سادگی و طی یک فرآیند راحت قابل اجرا است. بر طبق نظر متخصصین کنترل کمپرسورها در شرکت EnergAir افراد در چنین جایگاه هایی باید با بررسی لازم، تصمیمات درستی را اتخاذ کرده تا بتوانند تضمین نمایند که پتانسیل صرفه جویی در حقیقت شناسایی شده است.

اکثر کمپرسورخانه ها همچنان از کمپرسورهای با سرعت ثابت و سیستم کنترل سوئیچ فشار استفاده می کنند که ضمن قدیمی بودن، کارا هم نیستند و می بایست تغییر کنند. به منظور کارایی هر چه بهتر سیستم ها، روش های جدیدتری که وضعیت های به مراتب بهتر هم دارند ایجاد شده است ولی می توانند همچنان گمراه کننده باشد.اپراتورهای کمپرسورها بازخورها و پیام های متفاوتی را از تولید کنندگان کمپرسور دریافت می کنند، در حالیکه بیشتر کمپرسورهای هوای برندهای معتبر، تجهیزات خوبی هستند. در صورتیکه این کمپرسورها به شکل نادرست سایز شوند تأثیر منفی بر کارایی کل سیستم خواهند داشت.

روند فعلی خرید کمپرسورهای VSD این نوید را می دهد که هوای فشرده ای تولید کنیم که که کاراتر باشد اما یک کمپرسور VSD  که باید در کنار فعالیت سایر کمپرسورها سیستم را بهینه نماید اگر به درستی مدیریت نشود، می تواند کارایی کلی سیستم را پائین تر هم بیاورد.
اگر بهره برداران به دنبال مزایا و منفعت های واقعی هستند باید این شرایط را بررسی کنند. اینطور تصور نکنید که یک کمپرسور جدید مشکل را بر طرف می کند. زمانی که به کمپرسورهای جدید نیاز است، مهمترین مسأله ای که باید مورد توجه قرار گیرد عبارت است از سایزینگ کمپرسور به ویژه در ارتباط با رابطه بین خروجی کمپرسورها در مقایسه با الگوهای مورد نیاز مصرف هوای فشرده در محل کارخانه.


حتما بخوانيد: کمپرسور VSD و مزایای استفاده از آن

مهم این است که تصور نکنیم یک کمپرسور VSD به تنهایی همه مشکلات ما را حل می کند. در واقع این نوع کمپرسور باید با کمپرسورهای موجود تحت تعدادی از اشکال کنترل مدیریتی یکپارچه سازی شود تا صرفه جویی های مناسب به دست آید.
اگر در حال حاضر به تعداد کافی کمپرسور در حال استفاده دارید، به جای خرید یک کمپرسور جدید، به دنبال افزودن VSD به یکی از کمپرسورها باشید. در چنین شرایطی ضمن استفاده بهینه از تجهیزات فعلی در هزینه های خرید و نصب هم صرفه جویی می کنید.

در هنگام انتخاب کمپرسورهای VSD، کاربران باید به حداقل سرعت آن همانند حداکثر سرعت توجه کنند. ظرفیت خروجی آن، کارایی Output Span و زمان واکنش اینورتر هم باید مدنظر قرار گیرند. نمونه های زیادی از کمپرسورهای با زمان واکنش کند مشاهده شده است که نتیجه ناتوانی کمپرسور از انجام عکس العمل و واکنش مناسب به نوسانات است.

سایر عرف های معمول درباره سایز کردن کمپرسورها نیز می توانند تأثیر زیادی بر کارایی سیستم بگذارند. اصولاً تقاضای هوا، نامنظم و پر نوسان است. بسیاری از ما در صدها سایت مشاهده کرده ایم که به دلیل ظرفیت تولید کمپرسورهای فعال در سایت، تقاضا برای هوای فشرده افت می کند و منجر به افزایش اجرای Unloading در کمپرسورهای دور ثابت و نهایتاً ناکارآمدی سیستم می شود و حتی در صورت نصب یک کمپرسور VSD محدوده مرگ “Dead Banding” اتفاق می افتد.

بهره مندی سیستم های مدیریت کمپرسورها از کمپرسورهای دور متغیر

شکل 1، نمونه یک سیستم روتین حاوی 3 کمپرسور هم سایز می باشد که در طراحی قدیمی از 2 کمپرسور به عنوان کمپرسور اصلی و از کمپرسور سوم به عنوان کمپرسور Stand By استفاده می شد که در نگاه سال های اخیر از یک کمپرسور دور متغیر VSD به همراه 2کمپرسور دور ثابت استفاده می شود.
در این طراحی یک کمپرسور دور ثابت زیر بار Load می باشد و کمپرسور هوای با قابلیت تغییر دور VSD حجم هوای متغیر مصرف کننده را تأمین می نماید.
حال در صورتی که کاهش مصرف هوای فشرده به اندازه 100 الی 150درصد باشد محدوده مرگ رخ خواهد داد و علت آن این است که کمپرسور قابلیت تعدیل کردن این شرایط را نخواهد داشت. در واقع کمپرسور VSD توانایی رسیدن به دور موتور پائین متناسب با تقاضا را ندارد.

بهره مندی سیستم های مدیریت کمپرسورها از کمپرسورهای دور متغیر

اما در شکل 2 این سیستم به این صورت اصلاح شده است که علاوه بر 3 کمپرسور فعلی، یک کمپرسور چهارمی که کوچک تر از سایر کمپرسورهاست به سیستم اضافه می شود.البته همچنان یکی از کمپرسورها VSD است. در این سیستم محدوده مرگ رخ نمی دهد چرا که در حالت افت فشار کمپرسور کوچکتر به صورت جایگزین وارد مدار شده و فعال می شود و نهایتاً تقاضای هوا بطور مناسب تأمین می شود.
در واقع از یک سیستم مدیریت کیفیت کمپرسورها به منظور افزایش کارایی و بهینه سازی اقتصادی مصرف هوای فشرده استفاده می شود.

خیلی ضعیفضعیفمتوسطخوبخیلی خوب
تعداد امتیازات: 2 ، میانگین امتیازها: 5,00
Loading...